Thursday 21 March 2024

Oui oui

Frankrike är fint. Synd bara att det är fullt med fransmän. Jag skojar. Lite.
Konferensen inleddes med en keynote på franska. Utanför lokalen fanns hörsnäckor man kunde ta för översättning. Det stod tydligt förklarat på en skylt. 
På franska.
Bredvid mitt hotell ligger en liten närbutik. Första kvällen gick jag dit för att köpa vatten. Jag frågade killen i kassan om vattnet var kolsyrat. På engelska.
With bubbles?
Fizzy?
Con gas?
Till slut verkade han fatta och nickade bekräftande. 
Oui, petillante.
När jag kom upp på rummet och öppnade flaskan var det inte kolsyrat.
Kan du inte prata franska kan du ju alltid åka hem.
Lite den stämningen.
Men Strasbourg är väldigt vackert och riktigt alla är inte dryga.
Imorgon ska jag åka hem.

1 comment:

  1. Mina första kontakter med Frankrike och språket var likadana. Bodde ett år i Bryssel och då lossnade språket! Belgarna var mer förstående vid grammatik och uttalsfel 😀
    Har du läst "Je m'appelle Agneta"? Härlig inläsning av Emma Hamberg!

    Bon voyage !
    / Carin

    ReplyDelete

Touché

Igår var sista gången för terminen på simskolan och barnen, som gått i samma grupp, klarade båda Bläckfisken.  Ingen av dem är speciellt för...