Tuesday 30 January 2024

Milstolparna

Lillskruttan tappade sin första tand för några veckor sen. 
Första tanden för min sista bäbis. 
En stor grej? 
Det kändes så. Det kändes milstolpe. Nu ser jag hennes glugg och hennes kompisars gluggar på förskolan som hon bara ska gå på en termin till och tänker, ja nu är snart den här fasen över. Också.

Av alla de milstolpar man liksom räknar till de klassiska, de stora, var det nog ingen som direkt kändes så milstolpig för mig. De kändes allihop, de gjorde de visst det. Men inte sådär Wow, milstolpe.
Att flytta hemifrån.
Att gifta sig.
Att köpa hus.
Att skaffa barn.
Speciellt, javisst.
Men nja. Nä, inga milstolpar.

När jag och min man varit tillsammans i drygt 5 år och gifta kanske ett halvår så föreslog han att vi skulle skaffa ett gemensamt konto. Mycket rimligt egentligen, kanske konstigt att vi inte gjort det tidigare. Men jag fick akuta commitment issues och började känna att ska vi verkligen...? det kändes som ett väldigt stort steg. Never mind att vi redan gift oss liksom. Känslan var milstolpe i kvadrat. 

När vi bott i vårt första gemensamma hus, alltså villan vi ägde, i några månader så tyckte min man att vi behövde en frysbox i garaget pga vi hade en såndär klassisk amerikansk kombinerad kyl och frys i köket där kylen får 80% av utrymmet och frysen endast rymmer lite glass och nån bortglömd matlåda.
Rimligt.
Så han köpte en frysbox. 
Och då fick jag igen ett milstolpigt tryck över bröstet och höll på att vika mig under tyngden av alla plöstliga vuxenpoäng. Att vi ägde ett hus....? Aja det var väl ingen stor sak. Men en frysbox i garaget! Herregud. Det var jobbigt att acceptera. 

Och så har det hållit på. Vi köper sommarstuga och det äldsta barnet börjar skolan. Min milstolpebarometer är lugn. Så tappar minstingen en tand och den rycker till och gör utslag. 
Det är inte logiskt, men det är mina emotionella milstolpar. 

5 comments:

  1. Men Gu’ så fint och träffande skrivet! Du skulle börja skriva krönikor! 👏

    Lohe

    ReplyDelete
  2. Jag har läst denna text nyvaken imorse och igen nu strax innan jag ska sova. Lika bra båda gångerna! Håller med LoHe!

    ReplyDelete
  3. Håller med ovanstående, jättefin text. Och jag funderar på varför jag aldrig känner det där suget i maggropen? Däremot kan jag få längt tillbaka till knubbiga små barnhänder som vill mysa i soffan och ett lättare liv utan problem med kompisar och läxor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. samma. även om det inte kändes lätt då. men ja, livet då världen inte var större än hemmet. inte enkelt kanske, men okomplicerat.

      Delete

En bok

Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött av Sara Beischer.  Den låg lite väl länge på nattduksbordet innan jag vågade öppna den pga ...