Thursday 1 February 2024

Med näsa för rätt jobb

Vi har haft problem med avloppet i köket i flera månader. Inte så att det blivit helt stopp, men typ man kan inte diska för hand samtidigt som diskmaskinen är i gång och diskar man nån större mängd så rinner inte vattnet undan på nån timme. Vi har köpt det starkaste och giftigaste Claes Ohlson har att erbjuda och då har det blivit lite bättre några veckor, för att sedan bli sämre igen, och så har det hållit på. 

Vår hyresvärd är en gubbe som likt många andra gubbar (obs ej alla) dels vägrar prata engelska och därför inte kommunicerar med min man och dels vägrar tro att fruntimmer kan nåt om typ avlopp, spikar, och manliga grejer. 
Men i tisdags var min pappa hemma hos oss och då såg jag chansen. Ringde hyresvärden och lät honom prata med min far, gubbe till gubbe, som intygade att avloppet indeed var i behov av tillsyn och det efter att min far själv krypit in under vasken och lossat på lite lämpliga rör. Då minsan. Förstod hyresvärden att det faktiskt var ett problem och jag fick tillåtelse att kontakta rörmokare. 

Och imorse kom han. Rörmokaren Roger. Grymtade och mumlade kod likt en tandläkare (mhm, ja, nedborst, mjo, slamslug, jojo, mm) innan han körde ner en slang i nåt rör och det började lukta satan i hela köket. Jag stod bredvid och vill kräkas medan Roger obekymrat pratade på om stormen Ingun och värdet av varmgarage. 

Sen tog han hinken med blandat slam från husets innanmäte som stank död och mögel, tackade för sig och gick. Jag vädrade köket så gott det gick och önskade för första gången ever att jag haft en släng av nedsatt luktsinne. Men nu jäklar rinner vattnet undan. 

No comments:

Post a Comment

En bok

Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött av Sara Beischer.  Den låg lite väl länge på nattduksbordet innan jag vågade öppna den pga ...