Friday 29 October 2021

Mannen då?

Den där mannen jag har. El hombre. Som är min men så långt borta att jag nästan glömmer det ibland. Han finns ju fortfarande.
Det jag tycker har varit, och är, nästan svårast med hans frånvaro är behålla känslan av att vara en familj på fyra och samtidigt undvika känslan av att det hela tiden finns ett tomrum att förhålla sig till. Vi klarar oss bra, vi tre, och det är lika viktigt för mig att barnen känner det som att de kommer ihåg att de faktiskt har en pappa också.
En balansgång som inte är helt enkel.

Men i alla fall. I nuläget pågår förhandlingar där borta i Söderhavet angående nya kontrakt och kommande terminer.  Vi vet inte ännu hur det kommer att bli.
Han kommer hem till jul, det vet vi.
Men inte om han får nytt kontrakt och isåfall var han kommer vara till våren. Eller nästa höst. Men han har fått frågan om han eventuellt skulle kunna tänka sig Dublin nästa höst.
Och jag känner att ja tack.
Dublin är fasen så mycket närmare än Costa Rica. För några år sen vet jag att jag tänkte (och sa högt) att det spelar ingen roll om man är på Nya Zealand eller i Stockholm, är man inte hemma så kvittar det hur långt bort man är.
Men där har jag minsann ändrat mig.
Det är stor skillnad att kunna flyga hem på en långhelg.
Att vara 6 och inte 26 timmar bort om nåt skulle hända.
Vore fint att vara på samma sida atlanten.

5 comments:

  1. Men alltså... Jag har naturligtvis inte med det att göra, men varför ens ha en familj om man hela tiden ska jobba långtbortistan...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kan förstå frågan. Men grejen är ju inte att han vill jobba långt borta. Grejen är att efter 3 år utan vettigt jobb behövde han det här. Vår situation nu är inte idealisk, men ändå mycket bättre än innan han fick jobb. Jag vet att skulle jag säga ”nä det går inte, du måste komma hem.” Då skulle han göra det. Det räcker.

      Delete
  2. Okej, tack. Då förstår jag bättre😊

    ReplyDelete
  3. Det spelar jättestor roll var jobbet är skulle jag säga. Liknande situation som er med man som flyttat med tillbaka till Sverige och trots stora ansträngningar i många år inte lyckats hitta ett jobb som motsvarar erfarenhet och tidigare tjänster alls. Han har jobbat ibland annat Kanada och Nya Zeeland medan vi varit i Sverige men nu i London och det är enorm skillnad att kunna ses helt regelbundet och vanligt istället för enbart vid semester. Kanske inte hållbar situation för alltid men funkar för nu.

    ReplyDelete

Analysera mera

Igår ringde jag och ställde mig i kö för samtalsstöd via Svenska Kyrkan. Har gått där tidigare, i samband med att lillskruttan föddes. De va...