Thursday 20 January 2022

Mitt i livet?

Min 40-årsdag är alldelens runt knuten. Det känns gammalt. 40.
Men min eventuella 40-årskris är ingenting jämfört med den kris jag hade när jag skulle fylla 30. Den började typ ett halvår innan födelsedagen och förvärrades, eller intensifierades, av framförallt två faktorer: att jag inte hade fått barn ännu och att vi vid det tillfället hade en bekantskapskrets där många, inte alla, men majoriteten kändes det som, var ett par år yngre.
Först ut var jobbigt.

Vid 40 har jag mina två barn, ett jobb jag trivs med även om jag fortfarande funderar på vad jag ska bli när jag blir stor, och har provat köpa stora grejer som hus och frysbox, även om jag sedan sålt bägge.

Vid 30 stressades jag av tanken på det jag ännu inte gjort. Nu stressas jag snarare av att tanken på tidens gång och all tid som inte längre finns kvar. Där bristen på barn var en stor orosfaktor för tio år sedan är närvaron av samma barn nu en källa till ro. När jag stressas över tiden kan jag tänka på barnen, se min egen obetydlighet, och landa i att det är deras framtid som är viktigast.

En stor anledning till att jag så starkt ville ha barn var just att jag ville bli mindre självisk. Därmed inte sagt att man automatiskt är en självisk person om man inte har, eller vill ha, barn. Det var bara så jag kände. 

Eftersom jag och min man träffades när vi var 22 och gifte oss vid 27 har jag aldrig heller känt den där stressen att hitta den rätte innan det är försent. Nu när vårt förhållande visserligen knakar och brakar så känner jag ändå ingen direkt stress över just min egen identitet i förhållande till mitt äktenskap.
Det är tärande att bråka, det är en stress att inte kunna bestämma hur vi ska ha det.
Det är det absolut.
Men tanken på separation är främst jobbig på grund av de praktiska frågeställningarna. Tanken på mig själv som singel vid 40 känns inte speciellt jobbig, tror tvärtom det är en ganska bra ålder att vara singel, förutsatt att man inte har panik att hinna föröka sig.

Men det är hypotetiskt alltså. Vi har planer på att hyra stuga på sportlovet. Inte på att skilja oss. Såatte, summa summarum så finns det som alltid mycket att gnälla på. Men det tar vi en annan gång. Är detta mitt i livet mitt så är det inte så illa. 

No comments:

Post a Comment

Analysera mera

Igår ringde jag och ställde mig i kö för samtalsstöd via Svenska Kyrkan. Har gått där tidigare, i samband med att lillskruttan föddes. De va...