Thursday 29 April 2021

Kakornas kaka

I källaren till huset som ligger bredvid vårt ligger en secondhandaffär med caféverksamhet och diverse andra oklara verksamheter. Oklara för mig alltså, gissar att de som är där vet vad de sysslar med.

Men det är väldigt praktiskt att ha en secondhand så nära. Lätt att dumpa urvuxna barnkläder och löpartights maken tyckte var sexiga men som skär in i baken och är omöjliga att springa i.

Dessutom är det så att i cafédelen säljer de stans kanske bästa och billigaste fika. De måste ha rekryterat allas mormor och faster och låst fast dem där i källaren för de säljer schackrutor, kärleksmums, dammsugare, hallongrottor -allt hembakt och med en omisskännlig smak av mormors kök (kökssoffa, pelargonier, blommiga kaffekoppar med fat, virkad duk, the works..) – och jitterbuggare. Denna kakas kaka. Finns det någon godare. Det var ingen fråga. För det finns ingen godare.

De gör den i perfekt storlek. Större än en småkaka men inte äckligt stor a la amerikansk cookie på svenska lattefik. Marängen är lite seg. Mördegen precis på gränsen till undergräddad. Krossad mörk choklad i degen.
Dagar jag jobbar hemma är det svårt. Väääldigt svårt att inte stötta en fin verksamhet och kila ner och kolla om de har jitterbuggare just idag.
Det har de inte alla dagar minsann.
Beror väl lite på vad mormödrarna där nere i köket är sugna på att baka. Och det gör det nästan ännu bättre. Lite spännande. Finns de idag? Även om jag ville och var helt utan spärrar så är tillgången inte obegränsad.

Nu har jag snart gjort alla måsten på min lista idag.
Om en dryg timme är det massage.
Och först en jitterbuggare till kaffet.
Häpp.

6 comments:

  1. Håller med om att det är kakornas kaka. Och bara fyra ingredienser, häpp! En gång bakade jag dem med lemoncurd mellan mördeg och maräng, de blev goda men lite soggy... hade tanken att de skulle bli lite som mini citronmaränger. Mums hursomhelst. Måste nog fylla frysen snart igen eftersom jag är min egen tant!

    ReplyDelete
  2. Fyra ingredienser för att traditionella inte har choklad i degen.... men jag är inte den som är den, kan prova det med!

    ReplyDelete
  3. lemon curd är ingen dum idé, kan tänka mig att det blev gott! Nä det där med mörk choklad är ett ess i ärmen, men gött nanting.

    ReplyDelete
  4. Jag är min egen tant - tryckt på en röd-och vitrutig tischa.... den du!

    ReplyDelete
  5. Jitterbugg! Typ den enda småkaka jag har bakat p g a tycker att det är så himla gott! Rätt okänd också, inte många som hört talas om den.

    Mmmmm, kakor ändå, nu när jag tänker efter...

    ReplyDelete

I'd rather be dead in California...

Måndag efter en helg med känslorna utanpå.  Jag körde ut till Intersport för att byta storlek på ett par benskydd till storskruttan och kom ...