Friday 12 November 2021

Dagens barnen i Afrika

Vi har bekanta, ganska ytligt bekanta visserligen, men ett amerikanskt par där mannen gick High School tillsammans med min man och frun är barndomsvän med min svägerska och mamman till frun är min svärmors bästa kompis. Så även om vi aldrig direkt hängt så har de liksom funnits i våra liv väldigt länge och vi har stött på varandra med jämna mellanrum.

Nu ligger han nedsövd i koma och det är ytterst osäkert om han kommer överleva. Han har tydligen haft väldigt grava alkoholproblem i ett par år utan att någon utom den allra närmsta kretsen förstått hur det stått till. För bara några veckor sedan satt ju mina svärföräldrar i mitt kök och berättade om honom, hur de trodde läkarna misstänkte långtidscovid eftersom han var så blek, trött, yr, osv.

Jag tycker så otroligt synd om frun. Det är hennes andra äktenskap. Hon gifte sig ung med en man som misshandlade henne och lyckades till slut lämna honom.
Och så nu det här.
En man som visserligen nog alltid varit snäll mot henne men som istället uppenbarligen misshandlade sig själv, och därigenom även sin familj. De har två små flickor i samma ålder som våra. Barnen lekte tillsammans vid flera tillfällen i somras.

Jag minns även hur jag satt och pratade med henne på min Baby Shower när jag väntade storskruttan. Jag var förvånad över att hon kom, kalaset hölls visserligen hemma hos hennes mamma (i egenskap av bäbisens farmors bästa vän…) men jag visste också att hon då precis gått igenom ett missfall och tänkte att då är en Baby Shower det absolut sista man vill utsättas för.
Men hon var där. Och var så ödmjuk och verkade ändå ta det så bra.
En alltigenom snäll människa.
Ska hon bli änka nu?
Eller ska hon få hem en man i bedrövligt skick, både fysiskt och psykiskt. Och oavsett kommer hon garanterat få dras med de ekonomiska konsekvenserna av hans sjukhusvistelse under en lång tid framöver.

Såna här historier berör så djupt. Barnen i Afrika och människorna vid polska gränsen i all ära… missförstå mig rätt. Det är fruktansvärt. Fruktansvärdare.
Men beröringspunkterna är på nåt sätt inte lika många.

1 comment:

  1. Åh fy fan.
    Det är då man ber en liten extra bön till Universum eller vart man nu tänker att det kan få fäste.

    ReplyDelete

Analysera mera

Igår ringde jag och ställde mig i kö för samtalsstöd via Svenska Kyrkan. Har gått där tidigare, i samband med att lillskruttan föddes. De va...