Friday 8 September 2023

Perfekt

Var på 5-årskontroll med lillskruttan idag. Så var man plötsligt klar med BVC. 
Själva kontrollen gick bara bra, hon klarade besiktningen. Ritade huvudfotingar och klippte ut cirklar.
Sköterskan frågade om hon kunde skriva sitt namn.
Det kan hon.
Hon skriver perfekt. Spegelvänt.
Min lilla är vänsterhänt och inte alls intresserad av att smeta ut vad hon skrivit eller måsta vinkla handen obekvämt för att kunna se samtidigt som hon skriver från vänster till höger. 
Alltså skriver hon istället från höger till vänster.
Cred till sköterskan som bara betraktade detta i tysthet medan barnet noggrant präntade ner alla sju bokstäverna. 
I rätt ordning och spegelvänt.
”Perfekt ” konstaterade hon sen.

6 comments:

  1. Grattis till lillskruttan 😘
    Det är bevisat att vi vänsterhänta är mycket intelligenta! Ni andra fixar inte att göra saker tvärtom/baklänges... Det kräver hjärnjobb att bearbeta info och vända på den!
    / Vänsterhänt 70-åring

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha ja men verkligen! Som stickare och virkare måste man ändra på både mönster och tänka baklänges bara för att kunna göra något som högerhänta kan göra enligt beskrivning. Tror man blir tekniskt duktigare av det, lär sig hitta på egna lösningar. Men nåt som verkligen inte hjälper är vänstersaxar. Bättre vända på den och lära sig klippa med vanlig högersax. Så jobbigt att inte kunna använda alla saxar!

      Delete
    2. Min envisa mamma tvingade mig att klippa med höger hand, så det har jag fortsatt med.
      Min fröken var inte lika envis, så jag bytte pennhand när hon vände ryggen till!
      Stickar gör jag med båda händerna men rörligast är vänster... Älskar att virka och fick som vuxen lära mig att virka med vänsterhand. Kanon!
      /Vänsterhänt 70-åring

      Delete
  2. Vad intressant att en femårskontroll kan skilja sig så åt, min son fick aldrig rita eller klippa ut cirklar på sin kontroll.

    ReplyDelete
  3. Min Lill ä också vänsterhänt. Behöver ju inte ha med det att göra (även att jag ändra, helt ovetenskapligt dragit den parallellen), men jädrar vad hon är analytisk/bra på att räkna baklänges/dra slutsatser fast hon inte har riktigt all information.

    Nu när jag tänker efter började hon också skriva spegelvänt 🤔

    Lohe

    ReplyDelete
  4. Japp, min vänsterhänta tjej skrev också spegelvänt när hon började skriva, men nu i tvåan blir det mer och mer sällan. Däremot hade hon och några kompisar dansuppvisning för oss föräldrar med en dans de gjort själva, och där de andra började med höger ben/arm så började hon såklart med vänster. Så knepigt det måste vara att behöva gå emot sina instinkter och börja ”fel” för att passa in med alla andra i exempelvis en dansgrupp. Men jaja, man lär sig väl. Som tur är spelar hon handboll också, och där är det ju en klar fördel att vara vänsterhänt i vissa lägen 😊

    ReplyDelete

En bok

Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött av Sara Beischer.  Den låg lite väl länge på nattduksbordet innan jag vågade öppna den pga ...