Tuesday 10 October 2023

Bara en reflektion

På samma tema som föregående inlägg.
Gud, Jesus och gänget. Eller ja, deras tunes iallafall. 
Alltså psalmer, vem fasen har tonsatt dem?

Här kommer extremt missriktad kritik eftersom jag varken går i kyrkan speciellt ofta eller kan sjunga i huvudtaget. Så med det sagt.
Att sjunga psalmer är som att leka Hela havet stormar med rösten. 
Ni som lekte det i skolgympan vet vad jag pratar om. När man hade plintar i olika höjder, lianer, tjocka mattan, bockar och diverse andra redskap utströsslade över gymnanstiksalsgolvet. Sen skulle man ta sig genom en bana utan att ramla ned och nudda golvet. 
Så hoppar, vinglar, fumlar, och svingar sig min röst genom psalmerna. 
Noter som russin i filen. Huller om buller. 

En annan sak. Jag kan inte höra barnröster sjunga i kyrkan utan att bli extremt tjock i halsen. Måste ideligen pausa min insats i verbala Hela havet stormar pga håller på att börja gråta. 

2 comments:

  1. Är inte Hela havet stormar den där leken där man går runt till musik och när musiken tystnar ska man springa och sätta sig på en stol och så finns det en stol mindre än antalet deltagare? När vi hade den där leken på gympan där man inte skulle nudda golvet så hette den "skeppsbrott".
    I övrigt håller jag med om psalmerna, tur att kyrkorgeln överröstar det mesta :D

    ReplyDelete

En bok

Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött av Sara Beischer.  Den låg lite väl länge på nattduksbordet innan jag vågade öppna den pga ...