Sunday 8 October 2023

Bara ett förslag

Vi var i kyrkan idag. Storskruttan, mitt älskade lilla Jesus freak, är med i en fritidsgrupp på en lokal kyrka. Varje tisdagseftermiddag är hon där några timmar, fikar gott och pysslar i regi av guds förlängda arm.

Jag har absolut inget emot det. Skulle tro att fascinationen för religion svalnar så småningom och gör den inte det är det knappast kidsen som hänger i kyrkan som löper störst risk att bli kriminella. Hur som haver, idag var hennes grupp med och läste texter, sjöng och uppträdde lite under gudstjänsten.

Inte oangenämt på något sätt. Sedan var det kyrkkaffe och öppen pysselverkstad för de som ville.

Lillskruttan hade kunnat välja att stanna hemma med sin hedniske far men ville följa med. Vilket hon fick under stränga förmaningar att hålla sig tyst under själva gudstjänsten. Det gjorde hon också, tack vare pussel och byggklossar. Älskar alla offentliga platser med lekhörna.

När vi cyklade hem efteråt frågade jag vad hon tyckt. Och jodå ”fikat var jättegott och pysslet var jätteroligt. Det där när dom bara pratade och sjunget och det.. det var inte så kul. Dom kanske kan sluta med det?”


3 comments:

  1. Här har vi en storskrutta som vill börja scouterna i en frikyrka där kompisarna går. Man behöver inte vara medlem var kompisens mamma väldigt noga med att säga när jag frågade, som för att berätta att de minsann inte var medlemmar heller.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är väl jättebra. Så länge kyrkan är inkluderande utan att vara dömmande eller skamma folk för att de inte tror eller inte tror så jättemycket, så är det väl inget fel att hänga med på aktiviteter man tycker är kul.

      Delete
    2. Jag tror det var mer pga frikyrkornas rykte eller en förälder som ville berätta att de inte vae medlemmar. Bi bor ju ändå i Sveriges Jerusalem och att folk är kristna/frikyrkliga är på intet sätt ovanligt här 😅.

      Delete

En bok

Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött av Sara Beischer.  Den låg lite väl länge på nattduksbordet innan jag vågade öppna den pga ...