Wednesday 26 June 2024

Akut nog

När man cyklar till akuten halv elva på kvällen och sedan inte får träffa en läkare förrän tre timmar senare.
Då.
Är det ändå skönt att de tycker att man gjorde rätt som kom. Att de sätter ett plastband runt ens handled och öppet ifrågasätter den läkare som tre år tidigare sa till mig att sluta sjåpa mig över ett ärr som krånglar lite.
Det har krånglat allt mellan lite och jättemycket i 15 år men nu är det så infekterat att jag inte får lämna sjukhuset innan de gjort en odling och tagit mer blod.
Jag är väldigt trött.
Och även väldigt glad att vi hann hem från Polen. Inget ont om deras läkarvård, den är säkert utmärkt. Men jag vill inte prova.

3 comments:

  1. Alltså grrr för läkare som beter sig så nonchalant! Jag träffade en liknande läkare som efter andra återbesöket typ sa "ja men ookeeeej jag kan boka en röntgen åt dig om det är det du vill" ba men hallå det ska väl inte jag bestämma men ska man gå med ont i magen i månader liksom? Sen ringde han upp mig precis innan sin egen lunch gissar jag och frågade om jag var allergisk mot kontrastmedel. Jag sa att jag har reagerat på kontrastvätska en gång när jag var 19, fick nån typ av allergisk reaktion. Han ba jaja sluta sjåpa dig typ, och gjorde ingen notering om detta. Åkte hem direkt efter röntgen någon månad senare och svällde upp i hela ansiktet samt alla leder. Hur svårt hade det varit att bara notera att jag reagerat en gång liksom? Han utsatte mig för livsfara ju, tänk om jag börjat svälla i halsen?

    ReplyDelete
  2. Och lycka till såklart hoppas det gick bra!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men eller hur?! Fattar att läkare är människor och inte rimligtvis kan förväntas veta exakt allt osv men det känns som att de stora misstagen begås för att de vägrar erkänna att de inte kan allting.

      Delete

Två saker

Ett: jag har köpt en cykelhjälm och idag hade jag den på mig. Planen är att numera använda hjälm när jag cyklar pga herregud varför inte? Nä...