Monday 12 July 2021

Jesus & co

På väg till Kids Summer Camp imorse frågade mannen storskruttan om hon visste nåt om gud och Jesus och gänget. För lägret annordnas av Sheperds of the Hill Lutheran Church och risken är väl minst sagt överhängande att kidsen kommer introduceras till en del kristna läror under veckan. 

Det har jag inga problem med. Barnen är döpta, och jag är ingen inbiten ateist. Dessutom ingår det ju i allmänbildningen att veta lite om bibeln. Och så pass religöst som samhället är här så ingår det ju faktiskt i att lära sig om kulturen också. 

Så iallafall, i bilen, försökte fadern väldigt snabbt introducera sitt totalt ovetande barn för den kristna tron. Han drog den i raketfart och avslutade med: och sen får man välja själv om man tror eller inte, det finns liksom inga rätt eller fel. 

Varpå storskruttan (som förmodligen tänkte på jultomten och påskharen) formligen skrek: Jag tror pappa! I believe dad, I beliiiiiiiiive!

Fortsätter hon så lär hon ju bli populär bland fröknarna iallafall. 

No comments:

Post a Comment

Analysera mera

Igår ringde jag och ställde mig i kö för samtalsstöd via Svenska Kyrkan. Har gått där tidigare, i samband med att lillskruttan föddes. De va...