Wednesday 26 January 2022

Klädregler

Förrutom covid står det inte mycket i tidningarna nu för tiden. Men en grej jag läste om häromdagen var att Engelska Skolan fått kritik för att de har regler angående hur långa flickors kjolar måste vara. De har även regler kring hur långt ner på höften/rumpan byxor får vara nedhasade. 
Fruktansvärt!
Ett brott mot valfriheten!
Nu anmäler vi!
Så, typ, var den journalistiska vinkeln.

Till de som upprörs över dessa regler... jag vet inte. Om jag var lärare och en ung flicka kom in klassrummet i väldigt utmanande kläder, så skulle nog min instinkt vara att vilja svepa en filt om henne och säga något snällt om att inte växa upp så fort.
Men det får ju inte en lärare göra. En lärare får däremot luta sig mot skolans regelverk och hämta låne-leggings som flickan får dra på under kjolen.

Jag tycker det är bra. Jag tycker att det skyddar eleverna. Får man inte ha kort kjol blir det heller inget tryck att ha kort kjol. Måttstocken de använder är att om man står med armarna hängandes rakt ner och knyter näven, får inte kjolen sluta ovanför knogen. 
Prova.
Det är ganska kort. 

Jag tänker också som mamma till flickor, att det är tacksamt att skolan har såna regler. Då slipper man ta fajten hemma. För knappast att jag skulle låta, eller vilja att min dotter gå till skolan med så kort kjol. 

I övrigt håller jag inte Engelska Skolan om ryggen, btw. 

 

2 comments:

  1. Jag var tvungen att prova, och eftersom jag inte är socialt inkompetent behöll jag kläderna på när jag testade det i kontorets spegel, även om jag typ är ensam.

    Och jag har en typ av kjol idag, eller klänning, som eg bara är en lång hoddie. Den går ungefär 6-7 cm under mina knogar och är så kort att jag aldrig hade haft den utan rejäla leggins under. Och utan at då klä av mig naken eller dra upp klänningen till midjan så tror jag mig kunna dra följande slutsats. Något som slutar vid mina knogar vete f-n om det ens täcker hela mina skinkor!?!? Jag kanske har korta armar? Jag kanske har hängigare skinkor än en normal 15-åring? Men ja, det är kort som tusan.

    Hell no att ungarna kommit ur huset med den klädseln, men jag fattar ju också att ungar kan byta om på valfri skoltoalett, slänga cykelhjälmen i grannens häck och andra kreativa lösningar på omöjliga föräldrars regler så det är ju ingen garanti.

    Hur ogärna jag än vill att det ska behövas klädregler i en grundskola så tycker jag också att barnen måste ha rätt att skyddas från sina egna inte helt mogna och genomtänkta ideer. Svår avvägning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eller hur? Det är kort som fan. Och jag tänker också att även om man på de flesta arbetsplatser sedan FÅR ha på sig vad som helst, så är det ju inte lämpligt bara för det. Men vuxna behöver inte skyddas från sina egna idéer på samma sätt.

      Delete

I'd rather be dead in California...

Måndag efter en helg med känslorna utanpå.  Jag körde ut till Intersport för att byta storlek på ett par benskydd till storskruttan och kom ...