Monday 24 January 2022

Veckans matsedel

Har fortfarande inte fått covid. Eller blivit sjuka i huvudtaget. Vad vi har märkt. Är helt klart förvånad.
Så vi inleder en vecka till och ser hur länge det håller. Räknar inte direkt med att planerna jag faktiskt gjort för helgen ska bli av. 

Och på tal om planering. Jag har förstått att det är populärt att göra veckoplaneringar för vardagsmaten. Framförallt hos barnfamiljer.
Jag fattar varför.
Har faktiskt själv försökt ibland. Men ids sen aldrig hålla fast vid det. 
Man skulle såklart kunna sitta ner en gång i veckan, reka kyl, frys och skafferi, stämma av med skolornas matsedlar och sedan planera veckans alla middagar, samt inköp.
Men orka. 

Jag gör istället så att när jag hämtar barnen på eftermiddagarna frågar jag vad de fått till lunch och sen försöker jag bara se till att vi inte äter exakt samma hemma. Eftersom de går på olika skolor får de inte samma sak till lunch. Och eftersom de är barn kommer de inte alltid ihåg, eller bryr sig om att försöka komma ihåg, vad de ätit. 

Ibland har jag tänkt att om man skulle skapa en matsedel utifrån hur mina barn beskriver sin mat... då skulle den se ut typ såhär. 
Varsågoda.

Mån: Vit sås som är god men är gurkan är slut
Tis: Ketchup med makaroner eller kanske majs
Ons: Inte så god gryta
Tor: Gul mat
Fre: Ris och nåt mer
Lör: Mat med röd sylt
Sön: Inte köttbullar utan det där andra

Bon appetit!

4 comments:

  1. Haha! Bästa maten! Tack! :)

    ReplyDelete
  2. Hahaha! Påminner mig om när E som avskyr allt som är starkare än salt drömmigt berättade om en god soppa hon fått på förskolan. "Den var vit med gröna prickar i och smakade INGENTING! Den var så god, kan du inte laga sån!?"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad var det tro? Ängamat utan grönsaker? Typ redning med persilja i? Hehe...

      Delete
    2. hahaha, låter som när jag sa till min svåger att "den här salsan var god, precis lagom stark!" och han bara "det är bara mango och paprika, jag har inte ens haft i chilin än"

      Delete

Så som det är bara

Det finns många sätt att börja berätta det jag vill säga. Här är några: För ungefär 10 år sedan dog min farmor. Av alla hundra mail jag fått...