Thursday 10 March 2022

Upsale through insult

Så. Nyklippt. 
Jag visste att det var välbehövligt. Länge sen sist och de senaste jamen två, tre gångerna har jag ju klippt det själv. 
*Paus för dramatisk effekt som jag gissar uteblir.
Ja, jag har klippt mitt eget hår, flera gånger.
Men, det handlar om långt hår med självfall som jag har toppat. Inte en uppklippt bobb i perfekt harmobi med käklinjen som jag skurit till med rakkniv.
Men frisören, hon vart helt till sig av detta oerhört dumdristiga tilltag. Kunde inte sluta. Varje tredje tag med kammen var hon tvungen att stanna till kort med handen och mumla något i stil med "klippa sig själv.... att du våååågade! ... det kunde ju ha gått precis hur som helst"
Som om jag hade sytt min egen fallskärm och provhoppat, och inte tagit några centimeter från hår som ju
1) faktiskt bara är hår, och
2) växer ut igen

Sen stylade hon det länge och väl och förklarade ingående vilka produkter hon använde (hon frågade vad jag hade för preferenser, vad jag brukade använda hemma osv. och eftersom jag svarade ärligt bestämde hon sig tydligen för att ta i från tårna för att detta så fruktansvärt negligerade svall skulle få prova på hur livet kunde kunde vara). 
"Det här är en texturspray, väldigt trevlig... om man stylar håret"
"Det här ett värmeskyddande skum, superbra om man fööööönar håret"
"Kan jag ta i lite spray? går det bra, vet du vad hårspray är för nånting?"

Det sista var en överdrift. Men typ så lät det. 
Det blev jättefint, det ska hon ha. Men när hon sedan försökte sälja på mig en massa produkter kunde jag inte låta bli att vänligt påminna henne om att jag ju uppenbarligen saknade både handlag och kunskap för att handskas med dessa smörjor.
Så det var nog lika bra att låta bli. 
 

5 comments:

  1. Min frisør har en ventetid på to måneder (liten ort) og det gjør at man istedet for å skynde seg å booke tid bare låter bli, for to måneder? det er jo om aldri! og nå har jeg begynt å google "klippe sitt eget hår". Frisører rekomenderer ikke, for å si det sånn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Här på vår lilla ort händer precis samma. Tricket verkar vara att boka ny tid direkt när man är där. Det gjorde jag inte sist, kom jag på nu... Min plan är dock alltid att klippa mig i Spanien. Där får jag tid direkt och det kostar ca 20€, alltså ca en tredjedel av priset här.

      Delete
  2. Nä dom gör inte det, och tar sig själva på kanske aaaaningens för stort alvar ibland?

    ReplyDelete
  3. Haha men vilken typ?! Jag fick den viben på salong 44 i Umeå en gång, gick av förklarliga skäl inte tillbaka. Var det där du var? Jag har gått till samma frisersalong sen 8 år tillbaka, gick till den förrförra ägaren, den förra ägaren och nuvarande ägaren. Orka byta plats liksom. Jag vill ha frisyren som jag vill ha min sushi. Jag vill gå in, att ägaren tittar på mig och säger "det vanliga?" Men förra året hade jag som vanligt bokat in mig hos min vanliga frisör, men så halkade hon och bröt foten dagen innan jag klippte mig. Men hallå, man klipper väl inte med fötterna heller? Men då klippte jag mig hos hennes anställda istället, och bytte frisyr! Och det blev ju rätt bra så senast bokade jag mig faktiskt hos den anställda istället.... men på samma plats förstås.

    ReplyDelete

Analysera mera

Igår ringde jag och ställde mig i kö för samtalsstöd via Svenska Kyrkan. Har gått där tidigare, i samband med att lillskruttan föddes. De va...