Sunday 29 January 2023

Prinsessor med paddor

Storskruttan fick en egen padda i julklapp. Eller nä, det är en Amazon Fire 7, en läsplatta med sämre prestanda, minne och användarvänlighet än en riktig iPad.
Men sprollar.
Nu har dom varsin bärbar skärm.
And it’s all that I thought it would be.
Jag har skrivit om skärmtid förut.
Det är inte alltid jättelätt att navigera, men just nu skulle jag säga att det inte är speciellt svårt, för oss, heller.
Om barnen själva får välja ser de på youtube och då gärna klipp på tweens som skrikpratar i falsett medan de leker med Barbiedockor eller liknande.
Men välja själva får de bara göra någon timme på helgen. Övrig skärmtid är SVT Barn, Khan Academy Kids, en app där man övar på klockan, elevspel.se eller liknande Pollylino (böcker).
Och det bästa (fattar att det är övergående så njuter till fullo) är att de alltid frågar om de får ta paddan och frågar vad de får göra/kolla på.
Vilket ju gör att jag känner att jag har både kontroll och auktoritet i frågan. Kan säga nej. Kan säga ja. Kan säga ja om du plockar upp på ditt rum och borstar tänderna först.
Skärmtid ftw med andra ord.

13 comments:

  1. Vi har turen att stora sen hon var fem iallafall nästan uteslutande vill se svt barn på tv eller såna program på Netflix för barn om vetenskap och sånt. Frågefilurerna och annat. Och lilla som tidigare ville se endast Bing eller Gabbys dockskåp ser nästan bara mukbangvideos från sydkorea vilket gör att han tjatar om att prova ny mat och äta nudlar med pinnar. Sannerligen skärmtid ftw! Läs gärna Elsa Dunkels bok Skärmstark för lite mer nyanserad bild i frågan om barn och internet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Obs menade inte att din bild är onyanserad, snarare kan man ge svar på tal till olyckskorparna som börjar kraxa 😁

      Delete
  2. Ja jeg har jo et barn som lærte seg engelsk selv pga for mye skjermtid. Det er egentlig en litt lengre historie, men jeg har skjemtes litt over det. Nå er det en time om dagen. Trodde jeg. Han går jo på skolen og jeg har ikke tenkt over hvor mye skjerm det er der. Tildels i undervisningen, men særlig på SFO (etter skolen, før henting, fritids, aner ikke hva det heter på svensk faktisk) og der blir de jo alltid satt foran et eller annet program mens de spiser eller for å belønnes eller for det er fredag og så videre. Jeg blir helt matt.

    ReplyDelete
  3. Tänk om man skulle sätta max en timmes läsning om dagen, oavsett om man läste läxor, "fin" litteratur, Kalle Anka eller utskrivna trådar från Flashback liksom. Tycker fortfarande man ska begränsa skärmtiden något eftersom det (gissar jag) inte är helt bra för ögon, nacke osv. att sitta böjd över en skärm för länge. Men tycker också att det är bananas att inte göra skillnad på skärmtid och skärmtid.

    ReplyDelete
  4. Jojo. Nå er min bestyrtelse kanskje også farget av at jeg synes de bruker alt for mye skjerm i undervisningen, ukritisk og uevaluert. Og det kan man jo ha helt andre meninger om.

    ReplyDelete
  5. Åh, minns den tiden när skärmtid för barnen var just det du beskriver. Låter som en sund balans som funkar för er.

    Här är barnen 12,12 och 13 nu och livet levs via skärmar känns det som. Vi satte skärmtid för alla tre efter jul när allt rubbats, alltså både sovvanor och tid på mobiler. Det är svårt att veta vad om är tonårströtthet (som ju är som det ska vara) och vad som är skärmrelaterat. Nu för tiden behöver en också väga in att det är via mobilen större delen av deras kompisrelationer sker....Men vi behövde återställa balansen igen. Så nu är det skärmlåst mobil på morgonen och från kl 22 då den är helt låst förutom möjligheten att ringaoch skicka sms i stort sett. Där emellan har de begränsad tid på diverse social-medieappar och spel. Men jösses vilket liv det är ibland...

    ReplyDelete
  6. Jag delar mitt personliga vittnesbörd för att hjälpa andra som kan gå igenom en liknande situation som jag. Jag heter Sarah Alexander och jag fick nyligen tillbaka min ex-kärlekspartner med hjälp av Dr. Oduduwa, en kraftfull trollformel.

    Jag och mitt ex hade varit i ett förhållande i nästan två år innan vi bröt upp på grund av vissa missförstånd och olikheter. Det var en svår tid för mig eftersom jag var djupt kär i honom, och jag kunde inte föreställa mig att leva utan honom. Jag försökte allt för att få tillbaka honom, men ingenting verkade fungera.

    En dag när jag surfade på internet kom jag över Dr. Oduduwas hemsida och jag bestämde mig för att prova. Jag kontaktade honom via hans e-postadress, och han svarade snabbt. Han bad om lite information om mig och min ex-kärlekspartner, och han försäkrade mig att han kunde hjälpa mig att få tillbaka min ex-kärlekspartner.

    Dr. Oduduwa kastade en kärleksförtrollning åt mig, och inom några dagar märkte jag några positiva förändringar i mitt exs beteende mot mig. Han började ringa och smsa mig regelbundet, och vi gick till och med ut på en dejt. Det var som om vi aldrig hade gjort slut. Jag var överlycklig och tacksam mot Dr Oduduwa för hans hjälp.

    Nu är jag och min ex-kärlekspartner tillbaka tillsammans, och vårt förhållande är starkare än någonsin tidigare. Dr. Oduduwas kärleksförtrollning fungerade som magi, och jag är ett levande vittnesbörd om det. Jag rekommenderar starkt Dr. Oduduwa till alla som går igenom en liknande situation.
    Hans e-postadress är dr.oduduwaspellcaster@gmail.com.
    Jag är säker på att han kommer att kunna hjälpa dig också, precis som han hjälpte mig.

    ReplyDelete

Och vintern varar än till påska

Det är inte påsk ännu, det vet jag. Men lillskruttan frågade om vi inte kunda börja påska idag och jag kände att jodå, varför inte? Hon har ...