Wednesday 22 March 2023

De stigande matpriserna

Varning för tråkig läsning. Men har ni inget bättre för er så..
Jag har som alla andra sett rapport efter rapport om hur matpriserna skjuter i höjden. Och jodå, jag har märkt det också, men inte så tydligt som i fredags då jag svängde förbi lill-ICA på vägen hem för att köpa typ fem saker. Smör, digestivekex, ginger beer, sylt... det var nåt mer också men alltså ingen västerbottensost eller skaldjur.
Vanliga saker, inte ens en kasse full, och det gick på dryga 350 spänn. 
Brukar aldrig ta kvittot och ännu mindre läsa det, men då gjorde jag det för tänkte Det kan inte stämma! vilket det såklart gjorde. 
Igår var jag på stora Coop och gick in med en lista på 7-8 grejer. La dessutom sponant till 10 liter kattsand och present till ett av helgens tre kalas (det är en helt galen kalassäsong nu) och pröjsade 668 kronor. Då hade jag ändå bland annat köpt smör, korv, och frukt. 
Skillnaden, förrutom storleken på lill-ICA vs stora Coop var att jag vaket gick runt och letade lågpriser. Köpte all mejeri utom mjölken ur kylen för sånt som har kort datum. På mjölk gör det mig skeptisk, på fil och youghurt stör det mig inte alls.
Färdig risgrynsgröt på korv, 5 spänn förpackningen. Tackarrrr. 
Jag kommer inte börja baka mitt eget bröd. 
Men jag kommer mer vaket börja handla utifrån pris. 
För herregud liksom. 

No comments:

Post a Comment

Nya målsättningar och ny uppgift

Storskruttan hade 40 graders feber hela dagen igår. Idag ligger den på 38 och hon klagar istället på ont i halsen. Jag som haft sjukdomskänn...