Sunday 26 March 2023

Om en helg och om självinsikt

Tre barnkalas, en gymnastikträning, en fotbollsträning, en fotbollsmatch och en middag hos polska negmamman senare… är helgen över.
En av ovanstående aktiviteter var för mig att delta i. Övriga roddade jag bara mer eller mindre.
Har cyklat batteriet slut två gånger på två dagar, kors och tvärs genom stadsdelarna.
Det har varit hektiskt.
Känns lite skönt att åka till Belgien imorgon, trots att det kommer bli hektiskt där med.
När jag nattade lillskruttan för en stund sedan sa hon
”asså mamma… det känns faktiskt lite jobbigt..”
Jag satte mig på sängkanten och frågade vad som kändes jobbigt, och med en fyraårings logik och självinsikt svarade hon 
”jamen asså att det typ känns som att jag gör allting i den här familjen… ni bara säger att jag ska plocka upp på mitt rum och ställa bort mjölken och liksom allting! det känns jättejobbigt…”
Så jag strök henne över håret medan jag begrundade detta och svarade att jag förstod känslan.

No comments:

Post a Comment

Analysera mera

Igår ringde jag och ställde mig i kö för samtalsstöd via Svenska Kyrkan. Har gått där tidigare, i samband med att lillskruttan föddes. De va...