Saturday 29 April 2023

Vad gör jag nu?

Så jag skickade CV:et. Utan att redigera annat än postnumret som ändrats sedan sist. Kollade inte igenom det. Skrev inte mer än två rader i mailet.
Förutsättningslöst, och som för att minimera chanserna att det här faktiskt leder nånstans. 
Chefen på andra sidan svarade typ jippi, när i nästa vecka vi kan vi ses?

Nästa vecka är sista veckan innan vi reser till Belgien för slutövning i projektet som är mitt liv nuförtiden. En hel vecka ska jag umgås med Belgaren dagligen och vara beroende av hans kontakter, språkkunskaper osv. Det kommer bli ganska fruktansvärt. Och nästa vecka är då sista förberedelseveckan, plus att jag ska gå universitetets chefs- och ledarskapsutbildning på annan plats i två av dagarna. Jag har inte supermyckt tid att förutsättnignslöst diskutera en tjänst jag ju egentligen inte tror att jag vill ha. 

Så jag svarade ärligt att passar fredag 15-16, det är den lucka jag har. Chefen på andra sidan svarade jajjemums, alla kommer, alla vill träffa dig. 
Så då var det bokat.

Vad ska jag göra nu?
Ja alltså jag ska ju gå dit. Jag ska svara (någorlunda) ärligt på frågor och jag ska ställa frågor om företaget allmänt och om tjänsten specifikt. 
Jag ska inte säga något till min nuvarande chef om detta innan? (eller? visst sa ni så. innan. att inte säga nåt?)
Och sen, vad gör jag då?
Hur roddar jag smidigast det här?
För mitt mål, som sagt är inte att byta jobb, utan att få bättre förutsättningar i mitt nuvarande jobb.
Kloka råd mottages tacksamt. 

4 comments:

  1. Vad kul och spännande! När det gäller det här med att använda ett jobb för att förbättra situationen på ens nuvarande så är det en tunn tråd tycker jag. Rom någon i mitt team hade kommit och försökt förhandla upp lön/förmåner med ett annat erbjudande hade jag önskat dem lycka till med det nya jobbet med tanken att har man börjat se sig om så är man ändå påväg bort.

    Jag vet att det också kan lyckas, men du behöver vara rätt säker på att det kommer funka innan du försöker för det kan ju också slå bakut om det är så att du egentligen trivs på ditt nuvarande jobb.

    ReplyDelete
  2. Vore det inte bara så himla, jäkla skönt att få slippa den där förpillade belgaren?
    Carina

    ReplyDelete
  3. Tror lite som Linn att du inte ska ge dig in i förhandlingar utan att seriöst kunna tänka dig att gå över till det nya jobbet. För det nuvarande jobbet känner dig nog rätt bra och kommer ta pulsen på om de verkligen riskerar att förlora dig - och kan ju dessutom som andra också säga tycka att det inte är värt det att försöka "bjuda över" det nya jobbet om du ändå inte trivs där du är och är på väg bort. Så jag skulle gå på intervjun med det nya, ställa massa frågor och sen sätta mig om verkligen tänka igenom om du kan trivas på det nya stället.

    Men OM du försöker dig på att omförhandla ditt nuvarande jobb så får du kanske tänka igenom väldigt specifikt vad du skulle vilja ha ifråga om förbättrade villkor och om det känns rimligt att företaget kan tänkas vilja och kunna ge dig det. Det verkar ju inte som belgaren går att rubba till exempel. Kan du få rapporteringsplikt eller flyttas till ett annat team däremot? Eller vill du ha en löneökning? Såna grejer.

    ReplyDelete
  4. Mmm jo. Tack alla för smarta tankar. Vad gäller Belgaren är det ett övergående problem i vilket fall. Han ingår i ett projekt som tar slut i Augusti och då går han i pension, så honom slipper jag i vilket fall. Och min nuvarande chef tycker jag väldigt bra om, men han går i pension nästa höst och det är inte klart vem som ska ta över. (inte jag för jag är inte disputerad) Så risken finns både att att jag får en ny chef jag inte trivs lika bra med, och att rekryteringen tar väldigt lång tid och att jag under tiden får ta en väldig massa extrauppgifter utan att få extra lön för det... ser det hända på andra centrumbildningar lite då och då.
    Jag ska fundera igenom detta ordentligt, men det här är bra. Jag har lite mer struktur nu, tack!

    ReplyDelete

En bok

Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött av Sara Beischer.  Den låg lite väl länge på nattduksbordet innan jag vågade öppna den pga ...