Tuesday 15 August 2023

Roligt eller nödvändigt

Ser på fotboll medan jag långsamt går igenom mejlkorgen.
Eftersom lillskruttan fick en restplats på intensivsimskola kommer jag måsta gå tidigt från jobbet kommande dagar och därför tjuvstartar jag jobberiet idag. 

Det är inte på eget initiativ min yngsta dotter går i simskola. Precis som sin storasyster älskar hon att bada och är noll rädd för vatten. Hon är inte riktigt lika våghalsig som storasyster (typ kastar sig inte från 3-meterssvikten, men 1 meter går fint) men orädd nog för att grundkunskaper i hur man simmar är en nödvändig livförsäkring.
Men simskola har hon inte alls varit intresserad av. Vilket jag så såklart inte brytt mig om och anmält henne ändå.
Därför har det varit väldigt positivt att se hur hon blommat upp och faktiskt tyckt att det varit väldigt roligt, trots intensivt schema med simning varje dag i 10 dagar. 
Klarar hon baddaren på fredag ska vi gå ut och fira på Pinchos. 

Igår kväll satt jag och tittade på storskruttans fotbollsträning och konstaterade att även hon gjort stora framsteg. Från att ha flummat runt på plan utan att riktigt verka fatta vad sporten går ut på (vilket inte tränarna alls hjälpt till med) så springer och sparkar och siktar hon nu med en helt annan medvetenhet än tidigare. 
Kul ju. Det tror jag vi kan tacka fotbollsskolan för. 

Att kunna simma är nödvändigt.
Att spela fotboll är det inte.
Men ska man ändå spela fotboll är det ju kul om man fattar vad det går ut på. Och nä, jag menar inte att ha roligt och att alla ska få vara med och att man inte ska räkna mål (med motiveringen att det gör ju barnen ändå!). För om det bara är det som är vitsen kan man ju lika gärna ta bort målen och lagen och kasta in några bollar till så att fler får chansen att sparka. 
Jag tycker att meningen med fotboll (och lagsport i allmänhet) är att kämpa tillsammans som ett lag, lyfta och peppa varandra, fira framgångar tillsammans och hantera motgångar tillsammans. 
Träna och känna att man blir duktigare för att man nöter övningar och kämpar på. 
Då blir det också roligt.  

No comments:

Post a Comment

En bok

Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött av Sara Beischer.  Den låg lite väl länge på nattduksbordet innan jag vågade öppna den pga ...