Thursday 17 August 2023

Poddarna

Jag lyssnade färdigt på Anders Bagges sommarprat på väg till jobbet imorse. Sen började jag på Maria Wolrath Söderbergs direkt efter. Har bara hunnit några minuter in men förstår redan att jag kommer drabbas av välförtjänt flygskam.
Har inte haft nån jättepepp på årets sommarvärdar, mest lyssnat på ett axplock av pliktkänsla. 
Blev väldigt positivt överraskad av Babben Larssons hästsnack, superbra och roligt att lyssna på även för en som inte alls är intresserad av hästar.
Claes Eriksson var också mycket bra.
Max Tegmark fick mig att ändra uppfattning om AI.
David Thurfjell fick mig att känna mig trygg i min kristendom. 

Att Mark Levengood var bra var väntat, att Hanna Marklund också var det var roligt.

I övrigt var det ett tag sen nu jag ramlade över nån ny podd att älska. 
Jag lyssnar fnissigt på Kafferepet varje fredag.
Pliktskyldigt på Louise & Julia poddar, för jag gillar dem och tycker att podden är bra, men ibland önskar jag att de kunde klippa bort nån minut flåsskratt här och där. 
Kan i perioder gilla Vad blir det för mord? men mer pga av programledarna än innehållet. 
Uppskattar Dumma människor när de avhandlar ämnen jag är intresserad av.
Likaså Språket. 
Kastar mig över P3 Dokumentär när nya avsnitt släpps, och gärna P3 ID och P3 Musikdokumentär också.

Jag tycker om att bli underhållen men behöver liksom inte gapskratta. Det gör ingenting om jag lär mig saker, men vill inte bli tvångsmatad med fakta. 

Typ så. 
Vad lyssnar ni på? Har ni tips?

8 comments:

  1. Idag har jag lyssnat på Bo Landins sommarprat. Mycket, mycket bra. Det handlar också om miljön, men är på något sätt mjukare att lyssna på än Maria Wolrath Söderbergs. Hennes sommarprat var dock väldigt, väldigt intressant och jag kommer att lyssna på det igen om ett tag tänkte jag, för att riktigt ta in allt. Det var väldigt faktatungt på något sätt. Jag brukar lyssna på Vetenskapsradion Klotet men tror de har sommaruppehåll just nu. /Tove

    ReplyDelete
  2. Sonen 12 år har lyssnat på några sommarprat 😃 Han rekommenderar verkligen Jessie Sommarström och Nora Khalil. Själv tror jag även på Sussie Eriksson. Hörde att Maria Wolrath Söderberg var bra och viktigt, hon är kusin till en av mina vänner

    ReplyDelete
  3. Jag älskar Nyhetsshowen från GP, det sänds alla vardagar och är så trevlig lyssning. De pratar om 2-3 aktuella nyheter varje dag. Visst det är lite Göteborgsfokus men de är så mysiga att lyssna på och roliga.

    Nyans med Karin Kajjan, Paula och Hanna. True crime som inte vältrar sig i gore utan berättar sakligt utan dramatisk musikmatta liksom. Samt alltid en genomgång av domsluten av en jurist (Hanna).

    Har bara lyssnat på Ina Lundströms sommarprat, hon är med i Nyhetshowen och även Flashback forever som ju är en annan favoritpodd! Den kan ju vara oerhört rolig men man blir också lite less så jag har paus just nu.

    ReplyDelete
  4. Och jag glömde Behind the bastards! Podd som varje gång berättar om en oskön typ, allt från oseriös hästhandel, Nestlés barnmatsskandaler i Afrika till pedofiler inom scouterna och hur scouterna mörkade det till dr Mengele, Mark Zuckerberg och George Beszos. Jag gillar den verkligen, han är lite skränig han som har den men duktig berättare.

    ReplyDelete
  5. P3 Historia om du inte redan lyssnar på dessa. Spöktimmen gillar jag också, sen tilltalas inte jag av vissa kategorier som i mitt tycke är för flummiga typ ”hemsökta hus” men älskar ouppklarade försvinnande, olösta mord, felaktigt dömda, katastrofer o s v. Wwwk men den har du ju koll på.

    Sen har även p1 en dokumentärserie som har en del lyssningsvärda avsnitt. Rättegångspodden är bra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! P1 Dokumentär är så himla bra. Kan rekommendera avsnitten om vipeholmsanstalten om du vill börja nånstans, sorgligare lyssning har jag aldrig varit med om. 😭

      Delete
    2. vipeholms finns ju även som p3-dokumentär men från lite annan vinkel. Ändå helt galet att det förekom för ändå inte så länge sen

      Delete
  6. Har också lyssnat på ett gäng sommarprat i sommar, gillade också Babbens väldigt mkt! Otippat ämne, väldigt underhållande. Max Tegmark- spännande och skrämmande! Lyssnade du på Jila Mossaed? Gillade hennes prat, finstämt och allvarligt. Annars har jag lyssnat på allt av Olof Wretling som går att uppbringa. Kaffet är så bra tycker jag!

    ReplyDelete

En bok

Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött av Sara Beischer.  Den låg lite väl länge på nattduksbordet innan jag vågade öppna den pga ...