Monday 8 January 2024

Det som värmer

Vardag igen. Fast ändå inte. Fick mail igår där det stod att ventilationen på kontoret pajjat i kylan och vi ombads jobba hemma idag. 
Så mysbyxor en dag till.
Idag är det -2. 
30 grader varmare än i förrgår. 
Ska man ens ta på sig jackan liksom?

Min syster och hennes familj åkte hem igår efter att ha varit hos oss i fyra dagar. 10 personer i en lägenhet. Det går ändå bra, men det klart att det inte finns något extra svängrum. 
Eftersom våra barn är så långtifrån varandra åldersmässigt leker dom inte med varandra. 
Hon har tonåringar, såna leker inte.
Men även om det kan vara svårt att tänka sig hur bröliga tonårskillar kan vara mysiga så är det precis det mina barn tycker att dom är. 
Tonåringarna är som tonåringar är mest. Hormonstinna, trötta, suckar djupt och äter mycket chips när de tittar upp från sina skärmar.
Bjuder inte direkt in till gos och mys. 
Samtidigt finner de sig fogligt i att vara föremål för två småflickors beundran. 
Ungefär som Båtsman i Saltkråkan. 
Ingen uppmuntran, inget motstånd.

Åh vad fint, tack så mycket, målbrottade den ena fram utan minsta gnutta vare sig ironi eller entusiasm när lillskruttan stolt gav honom ett armband hon pärlat, med hans namn stavat bland rosa och gula plastpärlor. Sen bar han det på armen.   

Fint. 

6 comments:

  1. Åh vad fint det där med armbandet! :) / Tove

    ReplyDelete
  2. Åh jag älskar kusinkärlek! Mina tre är i vårt fall tonåringarna och har 5 småkusiner fördelat på båda sidorna som ser på dem med beundran och starstruck i blicken. Våra är tre väldigt bjussiga tonåringar när det gäller just kusinerna men funkar lika bra när de försvinner ner bakom sina skärmar. Så som man ofta säger att barnbarn är livets efterrätt - så känner jag typ om det här. Kusinkärlek är en förälders dessert.

    ReplyDelete
  3. Den finaste gåvan man kan få av sina föräldrar är syskon, och den finaste gåvan man kan få av sina syskon är kusiner till sina barn. Fin liknelse med båtsman 🥰. Våra barns äldsta kusin blir tonåring i år, spännande tycker jag!

    ReplyDelete
  4. Även den inte så bröliga äldsta tonåringen ligger bra till. Hon hade ju fått ett sms från L (din telefon) igår att L saknade henne. Viss förvirring hos den nyvakna dotter när hon tror att sms är från dig. Hon fick inte riktigt ihop det innan hon gnuggat sömnen ur ögonen och insåg att L låg bakom :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. jo jag vet, såg det när J svarade. L börjar vara en fena på att hantera telefonen och tycker det är roligt med sms

      Delete
    2. Åh 🥹💕

      Delete

En bok

Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött av Sara Beischer.  Den låg lite väl länge på nattduksbordet innan jag vågade öppna den pga ...