Wednesday 10 January 2024

Ibland får jag ångest

Jag har precis lyssnt på en dokumentär om övergrepp på unga flickor över nätet. Och naturligtvis visste jag det redan innan, men det blev en stark påminnelse om att vem som helst kan råka illa ut och hur mycket man än vill skydda sin barn så är de aldrig helt säkra.

Det jag vill, förutom att skydda min barn och göra vad jag kan för att de aldrig ska behöva råka illa ut, vare sig på nätet eller någon annanstans, är att skapa en relation där de
dels törs berätta för mig (höga ambitioner jag vet) eller åtminstonde någon annan vuxen om nu mamma är för skämmigt och
dels vågar tro på att det inte är hela världen (även om det känns så) att någon får se en naken, postar nakenbilder på nätet.

Igår efter middagen gick det nästan en timme från det att vi lämnat bordet tills jag orkade slita barnen från skärmarna.
De var trötta.
Jag var trött. 
Vi satte oss runt köksbordet med ett gäng ritböcker framför oss och en låda blandade färgpennor.

Först tystnand.
Ljudet av tuschpenna mot papper.
Kan Lilleskutt ha en blå fluga eller måste den alltid vara röd?
Jag vill ha ritboken med fjärilar, var är den?
Vad fick du till lunch idag?
Hur verkar den nya tjejen i klassen trivas?
Vem är din bänkkompis?
Ja, berätta om vad som hände på läsvilan!

Färglägger man bara tålmodigt så kommer orden sen. 
Det funkar nu.

Men när dom är 14 kan jag inte dra fram tuschpennor och målarböcker längre och tro att de ska prata med mig. Vad gör jag då?

2 comments:

  1. Perfekt setting :) Tror du lägger en jättefin grund med målarböckerna nu <3

    Hos mig ser det ut så här, med sonen snart 15 som är något fåordig är det mat som är nyckeln. Dra fram något gott att käka så kommer små berättelser om hans vardag så småningom. Med ena dottern 13 är det promenad eller bara soffmys och den andra dottern som också är 13 är det bilåkning och lite snacks. Döttrarna är båda väldigt snackiga och även om vissa saker är skämmiga pratar de mycket. Ibland får jag känslan av att de pratat med något av sina syskon före de kommer till mig och det är också fint <3.

    ReplyDelete
  2. Prata med Elza Dunkels kanske?

    ReplyDelete

En bok

Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött av Sara Beischer.  Den låg lite väl länge på nattduksbordet innan jag vågade öppna den pga ...