Tuesday 2 January 2024

Kyligt

Jag har precis klätt av granen.
Det är något jag alltid gruvar mig för, som jag tycker är väldigt jobbigt (okej allt är ju relativt, men vad gäller egentligen ojobbiga saker så är det här en väldigt jobbig en) så det känns skönt att det är gjort. 
Jag tycker väldigt mycket om julgranar.
Så man skulle kunna tänka att jag därför borde sätta upp granen tidigt och sedan mjölka julen till tjugodagknut. Men jag vet inte, jag gillar inte känslan av att det är över och vill därför avsluta innan det blir för uppenbart att det verkligen är över. 

Det är svinkallt ute idag. Nånstans runt -25 vilket innebär att man inte gärna är ute. Min man, som visserligen är uppvuxen med snö och vinter, är inte uppvuxen med såhär pass kalla grader. Han föreslog att vi skulle fara och åka skidor idag.
Jag sa bestämt nej, det är för kallt. 
Vadå för kallt?  undrade han. Liksom, det är vinter, det är väl alltid kallt?
Men jag tror inte ens liftarna går, tror inte backen är öppen. Nånstans vid -15 brukar man ju dra gränsen för utomhusaktiviteter. 
Tågen går inte.
Då gör kappast liftarna det heller. 

Allt är vitt. Ögonfransar och andedräkt. Det biter i kinderna. Bilar startar inte om inte motorvärmarna stoppats in i god tid. 
Onödigt kallt. 
Men vackert. 

No comments:

Post a Comment

En bok

Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött av Sara Beischer.  Den låg lite väl länge på nattduksbordet innan jag vågade öppna den pga ...