Monday 10 June 2024

Bra och mindre bra

Hela förra veckan tänkte jag att jag skulle gå och förtidsrösta så att det inte skulle bli så stressigt på söndag. Det gjorde jag inte och det blev väldigt stressigt på söndag.
Men jag röstade iallafall. 
Det var bra. 

Sen var det kalas och träningar och mitt i alltihop skulle storskruttan baka med två kompisar, en av dem Maja som inte kan cykla. Det hade de pratat om i förväg och jag hade motvilligt gått med på att de skulle få baka hemma hos oss. Det var också tvunget att hända på söndag pga de ska bjuda klassen på fika imorgon och idag funkade inte för fotboll. Men utan att gå inte på för många detaljer så spårade detta bak ur innan det ens börjat då Maja bjöd in tre tjejer till utan att fråga varken storskruttan eller mig om det var okej och den ena av dessa tjejer dessutom hade med sig sin lillebror (inte grannen, det här är en annan familj som också har som vana att skicka med lillebror var än storasyster går). 
Maja hade med sig alla ingridienser till kladdkaka. 
Och det tackade jag henne för.
Men jag förklarade också för henne att det inte var okej att hon bjöd in andra barn till mitt hus utan att fråga först. 
Det var kanske inte så bra.
Det hade jag lite dåligt samvete för efteråt. 
Men samtidigt.

Igår var ingen bra dag att klämma in lite spontana grejer.
Jag var ingen spontan och mysig mamma igår. 

2 comments:

  1. Det är väl inget fel att säga till henne om det, tycker jag. Och att hon inte frågade din dotter heller om det var okej. Dålig stil av Maja.
    Carina

    ReplyDelete
  2. Oj, Maja verkar lite gränslös....känns igen i ett av barnets klasskompisar som inte hade det så bra hemma. Dottern och klasskompisen umgås inte längre pga. klassbyte och att de inte funkade så bra ihop. Kan nu på håll se att nu när de båda går i högstadiet är hon ännu lite mer på glid tyvärr 😥

    Det är nog bra att markera tidigt så det inte blir ännu tokigare i framtiden m de fortsätter umgås..

    ReplyDelete

Den tvådje

Av alla uttryck barnen har så är just nu lillskruttans ointresse av att lära sig ordningstal min favorit. Den tvådje glassen för dagen får h...