Sunday 13 June 2021

Ledarroller och harmoni som är svår att hitta

Mycket har varit jobbigt under helgen som varit. Jag försöker inte vara mystisk men orkar heller inte gå in på detaljer just nu. Det kommer väl så småningom.

Men en grej som varit bra är att barnen stundvis (längre stunder än kanske nånsin förr) lekt otroligt fint ihop. Den äldre är för tillfället helt såld på nån Netflixshow om utryckningsfordon och de leker väldigt mycket "alarm" (det är anrop, ledningscentraler, spårhundar och ledtrådar) och det verkar hittills vara ett vinnande koncept för att lyckas hålla bråken till ett minimum.  

Kanske ska ha det i åtanke när vi nu ska ställa om till en familj på fyra istället för tre. Ledningscentral, tydliga direktiv.... 

Min man sa nyligen "jag kommer ju att kunna ta barnen så att du kan fara iväg och träffa kompisar osv" och ja, det kan han ju. Men det vi behöver jobba på är att han tar barnen även när jag är där, så att jag kan få njuta av deras sällskap från soffan medan han spelar bad cop och borstar tänder och tjatar om ostädade golv.
Det är en mycket större utmaning att ta en otacksam ledarroll och fatta icke-populära beslut när det redan finns en chef i rummet. 

No comments:

Post a Comment

I'd rather be dead in California...

Måndag efter en helg med känslorna utanpå.  Jag körde ut till Intersport för att byta storlek på ett par benskydd till storskruttan och kom ...