Wednesday 16 June 2021

Och får man ens mat på flyget i dessa tider?

Jag tänker såhär, tänk om det inte vore för covid och man var två vuxna som reste… Vad vore det ens för sak? Då skulle den här resan inte ens vara en match ju.

Vi fortsätter att slutspurta oss mot avresan. Jag försöker tänka på allt som kan vara avgörande. Jag ska packa en stor resväska och sen får vi nöja oss med ryggsäckar som handbagage. Vi får ta med mer, jodå. Men jag ska ju fixa att transportera mig själv, två barn (ett i resvagn) och denna packning från perrongen till taxin på lördagsmorgon också.

Precis som inför alla avresor ever så hör folk av sig och säger

Vi måste ju hinna seeeees innan ni far!
Behöver du hjälp med nåt?
Ska jag komma över med pizza sista kvällen?
När kan vi luncha?

Osv osv. Det är ju alltid så. Bor man i närheten behöver man inte ses alls, för man kan. Men attans om man ska förflytta sig ur denna kan-ses-närsomhelst radie. Då måste man ses först. Och med två små barn är deras (och min) middag mitt minsta problem, de blir liksom överlyckliga om de får makaroner och smör eller gröt till middag.
Men man kan ju inte gärna säga ”kom gärna förbi på en tallrik fil och hjälp mig tvätta fem lass kläder och sortera ut vinterkläder som borde vara för små nästa år.”
Eller det kan man väl.
Men poängen är att det som är jobbigast är ju också ofta sånt man inte riktigt kan få hjälp med.

Meanwhile messar min svärmor som bokat fotograf för familjeporträtt till första veckan vi är där och vill koordinera outfits. Och jag bara ”mmmm just det känns inte superviktigt just nu, ya’ know?”

5 comments:

  1. Vi har en stående inbjudan till kompisarna när Anders reser i jobbet. Nu har ju inte det hänt på ett tag men förrförra helgen var han och hälsade på i Norrtälje, det var rätt bråttom som du kanske förstått av mitt inlägg. Men iallafall, det brukar bli bra för deras barn aktiveras och äter bättre när mina är med. Och så kommer man hem vid 19 med trötta och solstinna barn som lekt hela dagen. Även om det kräver lite fraktande av barn som ska se på allt på väg dit så är det ju värt det. Makaroner med smör är för övrigt vår favorit med. Det eller spagetti i mikron med ett berg hushållsost. Mums. Lycka till nu!

    ReplyDelete
  2. Jo det är värt det, och i tisdags åt vi (ut olika byttor) ute på gräsmattan och lekte med Rylle + barn tills typ 19:30 och läggningen gick sjukt snabbt efter det liksom. Men annars har jag också haft som policy nu senaste veckan att inte leka inne och inte dela måltider med folk, just för att minska smittorisken. Har aldrig varit så rädd för att få covid som nu.... skulle sabba så otroligt mycket

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nä känner lite samma angående tajmingen, efter två förkylningar på mindre än en månad (neg-test båda gångerna) och vaccin bokat till onsdag nästa vecka vore det sjuuukt tråkigt att åka dit. Ingen transatlantisk resa inbokad men semestern börjar om en vecka.

      Delete
  3. Får små röda prickar i pannan av folk som koordinerar outfits inför familjefotografering.
    På lördag allså? Det är nära nu! Du uppdaterar väl därifrån?

    ReplyDelete
  4. haha, det är "casually color coordinated" som gäller. Man får ha på sig vad man vill så länge det är vitt, ljusblått eller marinblått och man fotat sin outfit och i förväg fått den godkänd av matriarken.

    Och jajebox, uppdaterar självklart från andra sidan

    ReplyDelete

Analysera mera

Igår ringde jag och ställde mig i kö för samtalsstöd via Svenska Kyrkan. Har gått där tidigare, i samband med att lillskruttan föddes. De va...