Tuesday 29 March 2022

Ingenting blir nånsin jämställt

Har med en nyfrälsts hypokondrikers energi bokat tid hos barnmorskan för att kolla om allt verkligen är som det ska med min kopparspiral. Vet att jag klagat på den tidigare, men kortfattat så gör det lite för ont lite för ofta för att jag ska känna mig nöjd. 

Berättade detta för min man som återigen erbjöd sig att göra en vasektomi. Jamen gör det du, sa jag. Om det känns okej för dig vore det ju en bra lösning. (Han har erbjudit sig att kapa ledningarna förr, och jag har svarat likadant då som nu.. men sen blev det pandemi och ja...)
Vars ringer jag? säger han.
Jamen få se nu... sist jag gjorde en vasektomi kontaktade jag ju först urologen.... Men inte fan vet väl jag! skriker jag inte.
Men jag vet väl inte.
Varför skulle jag veta det?

I 18 år har frågan om preventivmedel (huvudsakligen) varit mitt ansvar. Inte har väl han suttit och googlat biverkningar från olika sorters p-piller då?
Nä. 

Märk väl att det här med vasektomi är hans eget initiativ. Jag har inte pushat det och hade haft all förståelse för om han inte velat gå den vägen. Men det innebär inte att jag är beredd att sitta och kolla upp hur man gör, var man ringer och allt sånt. 

Suck. End rant. 

4 comments:

  1. Känner igen mig SÅ i det där med: Hur gör man det? Vart ringer man då?

    Nu, fem och ett halvt år in, försöker jag låta min sambo själv klara av att anmäla VAB. Tidigare har jag suttit bredvid och pekat... Nu behöver jag bara påminna om ATT det ska göras... suck.

    ReplyDelete
  2. Ja och å ena siden blir jag jävligt less på honom när han tar den passiva rollen och tänker att jag kan fixa, det är mitt land. Å andra sidan blir jag ännu mer less på vården (i det här fallet) när han ringer Vårdcentralen, trycker 0 för engelska, och hamnar hos en receptionist som ber honom ringa sin Vårdcentral..... suuuuuuck

    ReplyDelete
  3. Men snälla....haha förstår upprördheten :D

    Dock väldigt positiv till vasektomi. Min man gjorde vasektomi på eget initiativ för några år sedan. Mest pga. tre barn var helt tillräckligt för honom vare sig vi håller ihop för resten i livet eller inte. Men också för att jag ständigt fick svamp av spiralen och inte kan äta p-piller. Bästa beslutet ever - tycker båda!

    ReplyDelete
  4. Jag känner också igen mig.... jag brukade få sitta bredvid och peka när det skulle vabbas. Sen sa jag att där borde du göra själv, varpå jag fick sitta i trappan 10 meter bort och ropa Ja vid varje "var trycker jag sen? Vad gör jag nu?" Till slut fick jag säga att "med att göra det SJÄLV menade jag inte att jag skulle behöva sitta i trappen och svara på frågor". Efter det har jag bara behövt hjälpa till med överförande av fl-dagar men det är ju så krångligt att jag knappt kan själv det får väl gå ändå. Lycka till imorgon!!! (Jag tog bort min kommentar på det förra inlägget eftersom jag råkade börja det med Äh istället för Åh som jag tänkte. Viss skillnad)

    ReplyDelete

Memory lane

Har jag ens berättat hur PNM kom in i mitt liv? Om det och mycket annat pratade vi när de var här på middag igår. De hade med en flaska cham...