Monday 16 May 2022

AITA

Det tog länge innan jag fattade vad den akronymen betydde, btw.

I lördags morse fick jag ett mail från storskruttans brottningstränare som meddelade att träningen var inställd pga han vaknat sjuk och inte kunnat hitta någon ersättare.
Det är inte första gången han ställer in träningen med kort varsel.
Det sjätte gången.
På en termin.
Om man räknar efter, vilket jag ju gjorde, så har hälften av träningarna varit inställda. Meanwhile, får jag regelbundet mail från klubbledningen med schema och tider man förväntas arbeta ideellt på diverse arrangemang, lotter som ska säljas, etc. Alltså, jag förväntas betala full terminsavgift, sälja grejs, och jobba gratis.
Medan klubben (som ju förväntas hålla i träningar för mitt barn) nu alltså levererat exakt hälften av vad de utlovat. Tycker det är magstarkt att skriva ”ni föräldrar förväntas infinna er i tid och arbeta de pass ni är uppskrivna på. Kan ni inte den angiva tiden är ni själva ansvariga för att hitta en ersättare”
när detsamma uppenbarligen inte gäller för tränarna.

Jag fattar att det är en ideell förening. Tränarna får inte betalt. Vuxna och barn blir sjuka, shit happens, ibland måste man ställa in.
Jag fattar.
Men det är inte ibland längre, det är lika mycket regel som undantag. Och inte en enda gång har de erbjudit barnen att komma och träna med en annan grupp, eller att flytta träningen, eller någon annan slags kompensation.

Så jag skrev ett mail till tränaren och kanslisekreteraren och förklarade vad jag tyckte om det här. 
Har inte fått något svar ännu.
Men Am I the Asshole?

4 comments:

  1. Tjena så dåligt av dem! Visst borde väl tränarna få betalt? Lite i alla fall? Det tycker jag att de ska få. Och så ska den tränare som blir bakis inför varje pass kanske ge iväg sina pass till en annan tränare som vill och som satsar på detta. Dåligt av föreningen, anser jag, att inte ha tagit tag i det, men bra att du signalerar så att de kanske fattar att de borde ta tag i detta nu!

    ReplyDelete
  2. På dansen så framgår det tydligt att varje termin är 15 pass. Då är det luft på loven och någon vecka i slutet och missade pass kan tas igen då. Blir det fler pass som ställs in hittas andra tider. Undantaget under corona då de var tvungna att stänga helt. Då fick man maila in uppgifter för delvis återbetalning av terminsavgiften. Där är varje klass 1 gång i veckan och det blir då väldigt kännbart att om det ställs in.

    I alla andra idrotter med träningar 3-5 ggr i veckan så ställs pass in lite nu och då. Jag själv ställer in pass ibland för mina killar. Finns ingen ledare finns ingen ledare. Men....då får de normalt sett 3 pass i veckan och möjlighet att tävla och läger o s v. Idag har vi t ex ställt in efter att ha haft tävling och läger hela helgen. Ingen av oss ledare orkar ställa oss på golvet idag igen. Man är helt slut och tanken på att vara pedagogisk mot barn som inte lyssnar får hjärnan att brinna upp. Det får föräldrarna glatt tugga i sig :)

    ReplyDelete
  3. Åh jag älskar AITA-trådarna som Facebooks algoritmer förser mig med, ett stort nöje! I det här fallet tycker jag definitivt inte att du är det. En tränare som blir sjuk hälften av alla träningar när det dessutom är på lördag morgon... smells like blykepa lång väg. Bra du sa till!

    ReplyDelete
  4. Nei tvert imot synes jeg du er The Tydelige Foreldreperson. Og det skal alle forenninger være glad for at finnes.

    ReplyDelete

Analysera mera

Igår ringde jag och ställde mig i kö för samtalsstöd via Svenska Kyrkan. Har gått där tidigare, i samband med att lillskruttan föddes. De va...