Thursday 30 June 2022

Om ni inte fått nog av detta redan

Angående abortmotståndare och att Roe v. Wade gått i graven. Funderade på om jag skulle orka skriva nåt om det.
Men ja. Jo det orkar jag.

Å ena sidan, det är såklart fruktansvärt och förjävligt. Att liksom 70-talet plötsligt var framtiden och nutiden backar. Å andra sidan, det handlar bara om makt.
Och då menar jag inte bara som i att äsch det är lugnt det är bara en massa maktgalna gubbar.
Jag menar bara som i att, det handlar bara om makt, inte om bäbisar, foster, eller celler.

När jag var lite drygt 20 och pluggade på universitet i USA och såg en stor annonstavla vid motorvägen med en gullig bäbis och texten PRO-LIFE på, så tänkte jag först att det var ett jättekonstigt namn på en barnprodukt. Jag utgick från att det var reklam för typ välling eller blöjor. Hade aldrig hört talas om pro-life och pro-choice. Visste som en naiv svensk inte ens att aborträtt var något man kunde vara emot.

Men det kan man såklart. Och i Idaho där jag spenderat majoriteten av alla mina år i USA är många det. Jag har pratat med flera av dem. Gjorde mitt ex-jobb om abortmotståndare. Och det jag vill lyfta fram är att av de jag pratat med som är mot abort, så är det flesta det på samma sätt som svenskar inte är rasister.

Alltså. Man tar den ställning som man vet är socialt accepterad i de kretsar man umgås, som anses rätt och moraliskt riktig. Och sen hamnar man ibland i diskussioner där man inte riktigt bottnar i den övertygelse man adopterat och måste säga saker som ”asså jag är inte rasist, men..”

På samma sätt finns många amerikaner som är pro-life för att det är med den moraliska kompassen de växt upp. De har ifrågasatt sitt abortmotstånd lika lite som de flesta svenskar ifrågasatt sitt stöd för aborträtt. De har argument av typen:
Jamen jag kan inte tänka mig att jag skulle kunna ta bort mitt eget barn!
Min mamma var 16 när hon fick mig så hur skulle jag kunna stödja abort?
Jag tycker inte man ska ha sex om man inte är beredd att stå för konsekvenserna.

Men, när de konfronteras med argument som handlar om situationer där moderns och/eller barnets liv är i fara, där det handlar om våldtäkt, etc. så kan de snabbt ändra sig till att
Jamen, nä alltså det klart, i vissa fall kan det nog kanske vara berättigat…

Vad vill jag säga med det här då?
Jo, detta: jag tror att det finns (minst) två sorters abortmotståndare.
Den ena sorten är grym och hänsynslös och består av till 99% av män. De är inte många, men de har makt och vill ha mer.
Den andra sorten är oinsatt, lite naiv, och ofta religiös.
Och den första sorten använder den andra sorten för att utöva sitt missbruk.

No comments:

Post a Comment

Analysera mera

Igår ringde jag och ställde mig i kö för samtalsstöd via Svenska Kyrkan. Har gått där tidigare, i samband med att lillskruttan föddes. De va...