Tuesday 16 August 2022

En morgon

Vi äter frukost vid köksbordet alla tre. Spelar in en video till dad som får titeln Oatmeal or not oatmeal? och går ut på att han ska gissa om barnen har gröt i sina skålar eller inte. Och sen göra en egen video där han meddelar sin gissning. 

Storskruttan vill gå till fritids själv. Jag säker nej pga igår skickade dom hem henne en kvart för tidigt och det var ingen hemma när hon kom hem. Ingen fara egentligen, men det är inte ordinarie personal, pågår renovering på skolan, och det känns helt enkelt bäst att lämna henne så att man ser att hon tas om hand. 
Vi går in på skolgården och hon springer fram till en grupp kompisar. Bredvid står en kvinna jag antar är en mamma till nåt av barnen. 
"Skulle inte du gå själv idag?" frågar ett barn storskruttan.
"Jomen mamma säger att det är hejkon fejkon på fritids och ingen har koll, så hon ville följa med" svarar mitt barn.
Då presenterar sig kvinnan som står där som vikarie. 
Jag hälsar artigt. 

På väg tillbaka till cykeln möter jag en mamma som har fullt sjå med att bära en fruktansvärt upprörd ca 4-åring som inte vill samarbeta, medan hon manar på ett större barn att låsa sin cykel och knyta skorna. Det ser superjobbigt ut.
Lillskruttan som varit på dåligt humör hela promenaden till storasysters skola för att hon inte fick stanna och titta på en kråka hur länge hon ville, bara står och gapar.
Tagen av denne jämnårige pojkes raseri. 

Jag är också tagen, men av mamman. Alla kämpar vi med vårt. 

No comments:

Post a Comment

Touché

Igår var sista gången för terminen på simskolan och barnen, som gått i samma grupp, klarade båda Bläckfisken.  Ingen av dem är speciellt för...