Wednesday 3 August 2022

För det här är väl inte ett laddat ämne...

Skärmtid. Får en tung känsla i huvudet när jag hör eller ser ordet. Ungefär som deklarera, eller energiförbrukning.
Jobbigt att tänka på och prata om och fatta beslut kring. 

Precis som väntat så har barnens (mina alltså) skärmtid ökat under sommaren. Eller det tror jag iallafall. De dagar vi är i stan åtminstonde, i stugan finns bara DVD-filmer (vilket de också ser på men jag räknar inte Fem myror är fler än fyra elefanter på DVD som skärmtid utan snarare kulturarv och kvalitativ utbildning) men jag har faktiskt inte hetsat så mycket över skärmtid den här sommaren som jag var rädd att jag skulle göra. 

Är det någons skärmtid jag borde hetsa över är det snarare min egen. Barn gör ju som man själv gör, som bekant, inte som de blir tillsagda att göra. 

Jag har tidigare tänkt att jag måste ta tag i det här med att sätta ett visst antal minuter de får titta varje dag och sen är det stopp. Ingen diskussion.
Men har inte gjort det. Och ärligt talat, vet inte. Det är ju inte direkt så jag själv jobbar.... En regnig, händelselös dag blir det mer surf. En solig dag med vänner och aktiviteter blir det mindre.
Mina barn väljer lek, kompisar, sol och bad före padda alla dagar i veckan.
Bra så. 
Det räcker kanske. 

3 comments:

  1. Tipsar om att följa Elsa Dunkels på Instagram, en av de som forskat längst på området barn och skärmar. Hon blev iförsig uppsagd pga långvarig sjukdom eller vad det var men hennes böcker finns att läsa iaf! En sund röst bland alla alarmister

    ReplyDelete
    Replies
    1. Googlade precis en artikel om henne - vettigt, ju!

      Delete
  2. Vi har ingen skärmtid, eller alltså ingen begränsning av skärmtid. Mina barn 5&6 år pratar numera engelska i fulla meningar med hyfsat korrekt grammatik och kan massor av matte och tusen småinfo om djur. Tack youtube! Samtidigr lägger dom ifrån sig aina ipads efter ett tag och går och leker så det GÅR att låta dom ha skärm utan att tänka att man pajar dom.

    ReplyDelete

Touché

Igår var sista gången för terminen på simskolan och barnen, som gått i samma grupp, klarade båda Bläckfisken.  Ingen av dem är speciellt för...