Friday 18 November 2022

Basta!

Bästa med Italien:
Kaffet. De kompromissar icket med kaffet, italienarna. Man kan stå ute i fält i regn i fyra timmar, äta fuktiga croissanter och kissa i lådor, men kan ge sig attan på att det står en ditsläpad nisse under ett improviserat plåttak nånstans, vars enda syfte är att kränga den ena omsorgsfullt bryggda espesson efter den andra. 

Pastan. Spänstig som en elitgymnast. Med sås som kokat långsamt och ost från himmelriket. Inget sladder från Kungsörnen här inte. 

Kyrkorna. Säga vad man vill om katolikerna, men springer alla omkring och är livrädda för synden så blir tydligen kyrkorna desto maffigare. Har fått kika i katedraler byggda före Rom. 

Sämsta med Italien:
Frukosten. Jag gillar kladdkaka. Citrontårta och päronpaj också. Men vill inte ha det till frukost. Tycker att croissanter är på gränsen. Speiellt om de är fyllda med choklad och pudrade med socker.
Kan vidare förstå att klämmer man en fyrarätters till middag efter klockan 20 kvällen innan behöver man inte gröt och ägg klockan 7. Men yoghurt? Rostbröd? Kokt ägg kanske?
Obs fattar att alla italienare inte äter just den hotellfrukost jag serverats, men här är det mina fördommar och frustrationer som vädras, mkej?

Dessutom är listan slut där. Jag gillar Italien. Lite tråkigt att vi inte har några fler resor dit inplanerade nu. Å andra sidan går nästa jobbresa till Spanien och det ser jag fram emot, tänker att det ju ändå är lite same same. Fast det skulle jag ju inte säga till en italienare, eller spanjor. 

Nu är jag på väg hem och ska åtminstonde spendera kvällen utan arbete och med mina barn. Uppdatering om Belgaren får komma senare. Vill inte tänka på honom mer än absolut nödvändigt just nu. 

2 comments:

  1. "Pasta spänstig som en elitgymnast" - skrattade högt😅🤣
    Carina

    ReplyDelete
  2. Fint inlägg! Jag blir ressugen! Om mindre än en månad åker jag till Spanien (via Tyskland och Frankrike), kom jag på!

    ReplyDelete

Analysera mera

Igår ringde jag och ställde mig i kö för samtalsstöd via Svenska Kyrkan. Har gått där tidigare, i samband med att lillskruttan föddes. De va...