Friday 11 November 2022

Saltet är målet

Var på uppföljning angående blodprov och hälsokontroll igår. Förrut var det tydligen så att alla kallades till 40, 50 och 60-års kontroll. Men om det var corona eller besparingar eller nåt annat (dock knappast kraftig minskning av diabetes och hjärtsjukdomar) som gjorde att de slopade det vet jag inte. Nu väljer Regionen istället slumpmässigt ut ett antal 40-taggare som de sedan följer upp vart tionde år. Och jag blev utvald.

Sköterskan jag träffade på mitt besök igår var 57 år gammal, hade två vuxna döttrar (21 och 26 år gamla), levde som sambo, hade varit på Kanarieörna i vintras och arbetat på samma vårdcentral i 19 år. Hon var ingen person som styrketränar, men gillade promenader. Tog gärna ett glas vin till helgen.
Varför vet jag allt det här?
För att hon pratade mer om sig själv än lyssnade på mig. 

Men hon hade en mall att följa för att vårt samtal skulle gå till på rätt sätt. Det var viktigt att vi satte upp mål. Till nästa gång. Då jag är 50 år. Då kommer jag få samtala med någon annan, för hon vill gå i pension senast vid 63. Fast måste hon vänta till 65 kan det vara okej. Men hon vill iallafall inte byta arbetsplats. 

Hon frågade om fysisk aktivitet och kom motvilligt fram till att jag rör mig mer än tillräckligt och inte behöver vare sig ett mål kopplat till träning eller ett RFA (Recept för Fysisk Aktivitet).
Hon frågade om alkohol och förslog att jag skulle behöva lite mer socialt liv, men det var inte ett mål som fanns på hennes lista så det fick vara. 
Hon frågade om matvanor och ville först att jag skulle sätta som mål att börja äta mer nyckelhålsmärkta mejeriprodukter (värsta bra målet, fanns på listan!), men gav sig när jag sa att jag tycker att jag rör mig tillräckligt och har små barn som inte behöver äta lättprdukter och därför inte heller jagar nyckelhål. 

Så långt så väl. Hon var nöjd över att jag var såpass frisk och hälsosam, men uppenbart brydd över bristen på målsättningar.
"Saltar du din mat?" frågade hon trevande.
Det erkände jag att jag ofta gjorde. 
"Kan du salta den mindre?" undrade hon hoppfullt.
Jag medgav att så var det nog. Det borde rimligtvis vara möjligt liksom.
Jag trodde hon skulle klappa händerna. Det syntes att hon ville.
Ett mål!
Vi hade ett mål.

Sen gick vi igenom blodproverna och konstaterade bland annat att eftersom jag tack vare det genetiska lotteriet har lågt blodtryck, så behöver jag, baserat på mina värden, egentligen inte oroa mig för saltintaget.
MEN, sa hon och spände ögonen i mig. Nu har vi satt ett mål, och det håller du dig till!

Skulle väl inte våga annat. 

8 comments:

  1. Fantastiskt, de verkar gilla att snöa in på något de här sköterskorna. Själv hade jag ju en sköterska på min 40-årsbesiktning som inte kunde låta bli att uppröras över mitt midjemått. Inte för att hon tyckte jag var tjock, absolut inte, utan att hennes diagram tyckte att mitt midjemått var över godkänd nivå.

    Försökte förklara för henne att det är helt ok, du får dra ner min totalpoäng. Jag har ingen midja, har aldrig haft och kommer aldrig få och ärligt talat så skiter jag i om den är inom mallen eller inte. Det gjorde inte hon.

    Det var tydligen extremt upprörande att jag som var så smal och fin (bara det uttrycket) inte kunde få full pott i hennes diagram.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men verkligen. Hon var dessutom helt ointresserad av att jag inte åt rött kött. Jag fick inte kryssa "sant" på påståendet "Jag äter sällan rött kött" eftersom det ju inte är sant. Alternativet "aldrig" fanns inte. Så i statistiken äter jag väl ofta rött kött då...

      Delete
  2. Fy’ vad jag fnissade! Vilken karaktär! 😂

    LoHe

    ReplyDelete
  3. Min man slutade röka tack vare 40årskontrollen! :) Asbra ju! De gjorde nåt stjärndiagram och en stjärntagg var helt borta pga 1-2 cigaretter per dag som han var nere på då. Jag kan tänka mig att region Västerbotten hade dessa kontroller för alla eftersom de skulle nå månet (hihi) med typ Sveriges bästa hälsa 2020. Sen kanske vissa projekt avslutades? Uingen aning, jag bara gissar.

    ReplyDelete
  4. https://www.regionvasterbotten.se/startsida/halsa-och-vard/folkhalsa/halsa-2020

    ReplyDelete
    Replies
    1. spännande, där ser det ju ut som att alla kallas... men det sa dom till mig att alla inte alls gör. och jag känner ingen annan som "valts ut". men ja, stjärndiagrammet är effektivt, ingen vill ju ha en defekt stjärna

      Delete
  5. Å jag har varken blivit kallad till 40-årskontroll eller mammografi… Fusk ju! Vilken otroligt rolig beskrivning av ditt besök, fnissar högt i Midgårdsskolans korridor! Mvh fd Anden

    ReplyDelete

Memory lane

Har jag ens berättat hur PNM kom in i mitt liv? Om det och mycket annat pratade vi när de var här på middag igår. De hade med en flaska cham...