Saturday 17 December 2022

Landet halvfabrikat

Min svåger har efter en massa magproblem blivit mjölkfri. Imorse när han åt rostade mackor medan vi andra åt pannkakor beklagade han sig över att det är så himla svårt att hitta mjölkfri pannkaksmix. Han älskar pannkakor och saknar det.
Jag föreslog att han ju helt enkelt skulle kunna göra egen smet. Från scratch, som dom säger.
Han ba ”what do you mean…?”
Jag ba ”well you know… make the batter, like with the ingrediens, and just substitute milk with a non-dairy alternative”.
Han, är ändå utbildad röntgentekniker och inte alls dum i huvudet, bara ”you can do that?!”

2 comments:

  1. Fniss. Min svägerska, från fort lauderdale tittade fram över axeln på mig när jag skulle vispa grädde en gång och sa helt exalterad, you are making whipped cream?! Ive never seen it done before! Då var hon över 40 bast.

    ReplyDelete
  2. Åh, det husker jeg min tante/ faster nevnte noen ganger, at å lage noe som helst slags mat i USA var et evig jag etter helt basic ingredianser som ingen hadde hørt om fordi alt var halvfabrikata uansett

    ReplyDelete

Analysera mera

Igår ringde jag och ställde mig i kö för samtalsstöd via Svenska Kyrkan. Har gått där tidigare, i samband med att lillskruttan föddes. De va...