Monday 12 December 2022

Trevlig resa

Min äldsta dotter var 10 månader första gången jag flög från USA till Sverige med henne, själv. Och mind you, vi snackar inte New York - Stockholm och sen var det klart.
Vi snackar norra Idaho till norra Sverige.
4 flyg. Hur man än vrider arslet kommer man inte undan med färre. 
Sen dess har det blivit en hel del vänder över Atlanten. 

Förra sommaren kommer nog alltid stå ohotad överst på pallplatsen över värsta resan, tack vare testkrav, munnskydd och en reserutt som inkluderade både Frankfurt och Chicago.
Men den där gången vi flög LA till Stockholm och fick sitta kvar på planet 45 minuter efter landing i 30 grader värme och jag hade en nedbajsad 1-åring i knät.. den var verkligen också sådär. 

Hur som helst. Nu har jag precis flugit själv med en på 4 en på snart 7 och känner att jag börjar kunna det här. Såatte... relevant för få och önskat av ingen kommer här en lista på hur man bäst flyger med barn.

- Det går inte att packa för många snacks. Men packa smart. Ha koll på om man får ta med frukt osv. Inget kladdigt, dvs inga Ballerinakex eller andra chokladdoppade grejer. Ta med tomma ziplocks att ha resterande miniriskakor i när barnen/t ätit två och är mätt. Och våtservetter. 

- Ritböcker, pennor, kritor, klistermärken? Jo absolut. Men. Ritböckerna ska vara små, helst typ A5 eller mindre. Kritaskarna ska innehåller max 6 färger. Tänk på hur stort bordet på flygplanen är. Tänk på hur lätt det är att plocka upp kritor från golvet. Klistermärken är överskattat enligt mig, men beror såklart på hur förtjust barnen är i det. 

- Ta inte med egna kuddar, filtar osv. Det finns på planet om man ber om det. Ej värt att släpa på. 

- Hörlurar, även om barn ofta får på planet så vet man aldrig om det är en modell ungen kommer överens med och är dumt att chansa. Investera i ett par som du vet funkar. 

- Tuggummi, när barnen är stora nog. Dels för att minska öronont vid start och landing och dels för att lugna behovet av att äta upp alla snacks direkt. 

- Blöjor. Ej pull-ups (så att man inte behöver ta av skor och byxor). Beror på ungen såklart. Men även om de är stora och slutat så föredrar de flesta 6-åringar att diskret få en blöja på sig och kissa i den om alternativet är att kissa på sig pga kan inte gå på toaletten exakt just nu. Kan hända när det är turbulens, man väntar på att få lyfta, etc. 

- Ett rent ombyte kläder till alla i resesällskapet (inklusive mamma och inklusive allt; trosor, tisha, leggings) i handbagaget. Better safe than sorry, jag lovar. Kan vara allt från kräk till vatten, men det kan rädda resan att kunna få torrt och rent på sig.

Typ så. Trevlig resa.  


1 comment:

  1. Gud så glad jag är att jag inte behöver flyga med småbarn🙄
    Carina

    ReplyDelete

Analysera mera

Igår ringde jag och ställde mig i kö för samtalsstöd via Svenska Kyrkan. Har gått där tidigare, i samband med att lillskruttan föddes. De va...