Monday 2 January 2023

Ut sa Knut

Snipp snapp snut idag åkte julen ut. 
Medan jag var ute en sväng tog svärmor och barnen ned alla dekorationer och hivade ut granen. Den låg naken på uppfarten när jag kom hem.
Så tacksam över det, för är det något jag tycker är orimligt jobbigt så är det att plocka bort pynt och städa undan julen. Speciellt granen. 
Det har alltid varit så. Minns att det var ledsamt redan som barn. Jag liksom gruvade mig för tjugondag Knut medan jag adventspyntade. 
När det väl är gjort är det ingen fara. Det är just att klä av granen och plocka ner ljusstakarna som är jobbigt.
Vet inte varför.
Jag är inte speciellt nostalgisk när det kommer till annat. Barnens små kläder, grejer de skapat, eller minnessaker från semestrar, bröllop, osv. 
Slänger, säljer eller donerar.
Sparade bara min brudklänning för att svärmor insisterade. Vet inte ens var den är (vet dock att hon vet)
Men julgranen. Då blir jag blödig.
Varje gång.

No comments:

Post a Comment

Analysera mera

Igår ringde jag och ställde mig i kö för samtalsstöd via Svenska Kyrkan. Har gått där tidigare, i samband med att lillskruttan föddes. De va...