Tuesday 28 February 2023

Det är jämnt men det är orättvist

På väg hem från jobbresa och behöver gnälla lite.
När vi går ut och äter middag med projektkollegor är det väldigt olika hur vi olika deltagare har det med ersättning för måltider. Jag och mina universitetskollegor får per diem enligt en standardmodell. Är vi (som nu) i Belgien får vi en viss summa per dag för frukost, lunch och middag som inte ingår/bjuds på av mötesvärden och vi alltså måste bekosta själva. 

En del får redovisa kvitton och får hela summan minus alkohol ersatt, andra får ersättning upp till en viss summa, ytterligare andra får hela summan ersatt oavsett pris eller vad de ätit och druckit.

Till detta hör att väldigt få restauranger i länder utanför Sverige (min erfarenhet iaf) gör det enkelt för sällskap att dela på notan. Därför blir det väldigt ofta så att vi splittar notan rakt av, delar på 8 eller hur många vi nu är, och så betalar alla lika mycket oavsett vad de beställt. 
  
Och det, är jag så sjukt less på. För om jag av min arbetsgivare får 17 euro för en middag i Belgien går jag väldigt snabbt back på mina jobbersor när jag tvingas betala 28 euro för en middag. Och blir väldigt snabbt sur när jag bara beställde mat och dryck för 16,50 euro. 

Som svensk är jag väldigt ovan att gå runt med cash i fickan. Men det ska bli ändring på det nu. Jag ska resa mycket i vår (igen eller som vanligt) och ska fasen börja komma beredd med sedlar och mynt i alla valörer så att jag enklare kan betala jämnt för min del av notan. 

För det här med att dela jämnt. Det är fasen inte rättvist. 

3 comments:

  1. Sånt här är så svårt. Tycker ofta att de som tycker att splitt rakt av är bra är de som försöker verka lite sköna men absolut ätit och druckit mest och går plus på den dealen. Samtidigt är det ju så oerhört stigmatiserat att framstå som snål. Tack och lov för restaurangerna i Sverige som typ antar att man ska dela upp notan och antyder att det är noll jobbigt för dem.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Valborg

En Valborg som bjudit på sol, god mat, och mycket trevligt umgänge. Alledels för lite sömn dock. Men det var det faktiskt värt. En sak som m...