Tuesday 7 February 2023

Två knäppa minsann

1. Polska negmamman och hennes familj fick sitt fönster krossat av ett fruset ägg i helgen. Alltså nåt pucko kastade ett djupfryst ägg på deras sovrumsfönster så att det gick sönder. Hon tog det såklart med jämnt missmod och hetsade inte upp sig nämnvärt, men ändå. 

2. Om några veckor är det Hälsa på Campus, något som annordnas en gång per termin och är en dag då studenter och anställda bjuds till olika föreläsningar och aktiviteter i hälsans och friskvårdens tecken. Det har delats ut broschyrer om detta och några sådana ligger på bordet i vårt fikarum. För en stund sen gick en städerska förbi och uppmärksammade broschyrerna, som pryds av Therese Alshammar som är dragplåster och den här terminens huvudföreläsare. Först trodde jag städerskan hade öronpluppar och hummade med i nån podd, men sen insåg jag att hon gick och pratade, högt, för sig själv.
"Jaha, minsann det där bjuds inte städfolket in till inte. Vi får inte nån information minsann! Vill man att de anställda ska få vara med ska det vara lika för alla, men det är det inte minsann! Nänä, det är skillnad på ost och bröd minsann!"
Just det sista var en kul liknelse. I övrigt var det inte så kul förrän hon hade gått. Mest pinsamt. Kan väl iofs fatta att hon är sur, men det är väl inte vårt fel om de inte fått broschyrer till sitt fikarum heller. 

No comments:

Post a Comment

Så som det är bara

Det finns många sätt att börja berätta det jag vill säga. Här är några: För ungefär 10 år sedan dog min farmor. Av alla hundra mail jag fått...