Wednesday 24 May 2023

Sak ni ska göra

Tack för tips igår. Och här kommer oombett ett tips till er.
Om ni inte redan har appen 112, så ska ni ladda hem den. 
Sen ska ni se till att inställningarna är sådana att appen får tillgång till telefonens position. 
Har ni kids hemma så ser ni till att de gör detsamma på sina mobiler, alternativt visar dem på er telefon hur man gör för att ringa. 

Befinner ni er sedan i en situation då ni behöver ringa 112 så öppnar ni appen och ringer via den.
Då får SOS alarm automatiskt er exakta position.
Ni behöver inte veta var ni är eller kunna beskriva hur man ska köra.
Barn behöver inte kunna addresser.
Ringer man 112 från telefonens vanliga knappsats kan SOS alarm inte triangulera telefonens position. 

En nära anhörig till en kollega fick lära sig detta den hårda vägen igår kväll. 
Såatte, varsågoda för tips. 

4 comments:

  1. Asbra! Men jag är rädd att mitt barn ska råka ringa 112 via appen när han pillar på min mobil.

    ReplyDelete
  2. Åh, nå hadde jeg lyst å legge inn en kjempelang kommentar her men skal forsøke å ikke blogge i bloggen din. Men iallefall, kortversjon, jeg har den appen og så har jeg også en telefon som driver og tar fra apper de tillatelser de har fått ved installering, om appene ikke anvendes. Og nå ANER jeg ikke om den appen egentlig fungerer lengre eller om den har mistet sine tillatelser siden jeg i all min tur aldri har anvendt den, og man kan jo ikke teste det heller. Falsk tryggehet i mitt fall? Aner ikke!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det man kan göra är ju att öppna 112 appen och se ifall du direkt kommer till en karta som visar din position. Gör du det vet ju appen var du är. Jag hade tidigare inställningen att appen bara fick använda min position när den användes, osäker på vad det innebär, men ändrade till "alltid" och nu kommer min position direkt upp när jag öppnar appen.

      Delete
  3. Den är jättebra! Bara dumt att man inte kommer åt SOS-appen från låst skärm.
    // Louise

    ReplyDelete

Så som det är bara

Det finns många sätt att börja berätta det jag vill säga. Här är några: För ungefär 10 år sedan dog min farmor. Av alla hundra mail jag fått...