Tuesday 23 May 2023

Saker jag ska köpa

En telefonklocka till storskruttan.
Hennes kusin fick en för nåt år sedan och flera av hennes kompisar börjar nu ha egna mobiler, alternativt telefonklockor. Och jag säger bestämt nej till egen mobil än på ett tag. Framförallt för att var ska hon ha den? I fickan? På t-shirten eller tajtsen då?
Hon skulle tappa bort en mobil snabbare än hon kan rabbla alfabetet, alternativt ha den urladdad längst ner i ryggan.
Men hon börjar visa tydliga tendenser på att vilja vidga sina vyer och använda sin självständighet.
Hon har gott lokalsinne (inte tack vare mina gener) och ett hyfsat välutvecklat förstånd för att vara 7 år så jag låter henne också cykla till affären själv ibland, eller gå i förväg till stora lekparken när vi andra kommer 20 minuter efter, osv. 
Men jag vill inte att hon ska vara beroende av att hitta andra med en telefon hon kan låna om det skulle hända nåt, eller om hon vill fråga om hon kan gå hem till Penny en stund för de träffades på affären. 
Så ja, så får det bli.

En steamer. 
Har alldelens för många skjortor, blusar och andra plagg som hänger skrynkiga i garderoben och påminner mig om att jag inte har något strykjärn. Vid nåt tillfälle hade vi två. Men flyttar osv. Kanske har vi nåt nånstans men jag vet inte var och ORKA stryka kläder. Men samtidigt synd på plagg som bara hänger (dock utan att låta tyngdkraften räta ut skrynklorna).
En steamer alltså. Så måste det bli.

Solskyddsfaktor för fejjan
Alltså, jag vet. Men den jag har nu är SPF50, svinkladdig, jag får finnar av den, och ja.. behövs väl inte fler anlednignar. Behöver således en ny.

Linnebyxor
Pga snart är det sommar.

Nån som har tips eller rekomendationer på nåt av ovanstående, så mottages de tacksamt. 

5 comments:

  1. Vi har en Steamery Cumulus stående steamer https://steamery.se/cumulus-home-steamer-svart och den är fantastisk! Jag har jobbat inom klädbranschen i mer än 10 år och den är nästan lika bra som en professionell steamer. Jag har också haft en sån handsteamer, men där måste man gå och fylla på vatten hela tiden och det är inte samma tryck i så det ÄR värt pengarna att investera i en sån här. Jag steamar typ varannan söndag när jag har samlat ihop 2 veckors tvätt/plagg och kläderna håller mycket längre, men framförallt får de tillbaka sin ursprungliga passform. En bomullsskjorta drar ihop sig i tvätten även på 30 grader och steamandet gör att fibrerna slappnar av (i brist på fackspråk) så passformen blir som den ska. Vi har haft vår i snart 6 år och den är lika bra fortfarande så per användning/plagg blir det inte så hög kostnad i längden. Framförallt inte om man tänker på att man kan använda den istället för att tvätta för att ta bort doft etc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. har kollat upp den, tack för tipset!

      Delete
  2. Köp inte billig steamer om du har bomullskläder för det funkar absolut inte. Jg som lever i flanellskjortor har testat. Funkar dock okej på blusar typ. Billig = typ sån Philips eller liknande som ändå kostar en del.
    Ett annat icketips gällande klockor. På barnens skola var det en som hade en sån i förskoleklass och ringde sos alarm varpå det blev ett jäkla pådrag. Och sen var det några som ärvt appklockor av föräldrar och liknande, och det blev en sån avundsjukegrej att skolan och fritids förbjöd sånt på skolan. Så kolla med skolan innan ni slår till är ett råd.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jomen de får ha en klocka, men den måste vara i "school mode" dvs bara kunna visa tid, under skoltid då kompisarnas mobiler ligger i en låda eller i ryggsäckarna, och det är ju vettigt

      Delete
  3. Om du hittar en bra solskyddskräm för ansiktet får du gärna tipsa. Jag köpte la roche possay förra året för jsg gillar deras andra grejer men fick tyvärr finnar av ansiktskrämer även där.

    ReplyDelete

Analysera mera

Igår ringde jag och ställde mig i kö för samtalsstöd via Svenska Kyrkan. Har gått där tidigare, i samband med att lillskruttan föddes. De va...