Wednesday 28 June 2023

Konsumenten

Behövde nya löparskor och gick in på Löplabbet fast besluten att köpa något annat Saucony. För jag älskar Saucony och Saucony älskar mig och mina fötter och allt annat blir aldrig lika bra. 
Så varför köpa något annat?
Jomen för man blir ju hela tiden tillsagd att ha minst två par skor som man alternerar mellan och jag har ju redan Saucony. 
Så jag provar Hoka, New Balance, Salomon. 
De är väl okej.
Sen köper jag ett par nya Saucony. 
Men ändå Triumph istället för Omni liksom. 

Sen ägnade jag en del av kvällen (efter lillskruttans dramatiska läggning där hon bl.a. skallade mig i hakan) åt att googla menstrosor.
Är det bra?
Är det nån som provat? 

7 comments:

  1. Jag har inte provat men min granne har det på natten och säger att det är bra! :) Jag skulle vilja prova bad-menstrosor.

    ReplyDelete
  2. Om man är van vid binda är nog menstrosor snäppet enklare/fräschare/tryggare/diskretare. Är man van vid tampong känns det lite oroligt i början, man är rädd att läcka och att det ska synas. Men på natten är det toppen! Jag har från Lindex, de är bra. Har hört att de från Imse är bra också. Klar fördel är att man inte förstör sina vanliga underkläder utan verkligen har dedikerade trosor vid mens som håller sig fräscha. Men handtvätt/skölj innan maskintvätt rekommenderar jag om det är mkt blod.

    ReplyDelete
  3. Verkar inte bra för miljön. Svenska menstrosor är i regel säkra men det bästa är att undvika plagg med biocider helt. När trosorna tvättas hamnar biociderna i naturen. Det kan skada andra levande organismer och driva på antibiotikaresistens, säger Margareta Daho, inspektör på Kemikalieinspektionen.

    ReplyDelete
  4. Vad är biocider? Nä jag får googla. Låter inte bra :(

    ReplyDelete
  5. https://www.kemi.se/arkiv/nyhetsarkiv/nyheter/2023-06-22-menstrosor-slutar-saljas-efter-kemikalieinspektionens-tillsyn

    ReplyDelete
  6. Men hur hur miljövänligt är engångsskydd som binda och tampong i jämförelse med biocider? Alla är inte bekväma med menskopp…

    ReplyDelete
  7. Jag tänker att du kan köpa miljömärkta tamponger och bindor. Bra på flera sätt tänker jag, både för dig själv och miljön

    ReplyDelete

En bok

Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött av Sara Beischer.  Den låg lite väl länge på nattduksbordet innan jag vågade öppna den pga ...