Thursday 26 October 2023

Sånt vi aldrig gjorde

Sitter på Arlanda och tittar på plan som lyfter och landar i regnet. 
Himlen är grå men vad gör väl det när man är på väg ut i världen för att fira höstlov.

När jag var liten åkte vi till stugan i Västerbottens inland och ibland, på somrarna, till Skåne eller Stockholm för att hälsa på mina föräldrars bekanta. 
Vi reste aldrig nånstans bara för att se och uppleva något nytt.
Nu menar jag inte att klaga på min barndom för det var alls inget fel på den. Och just därför uppskattar jag ju också att vi har vår stuga så att barnen får springa barfota på grusvägar, kissa på gräsmattan, bada nakna och växa upp med de evigt ljusa sommarnätterna. 

Men jag uppskattar också verkligen detta. Att barnen får uppleva nya platser tillsammans med oss, och sin farmor och farfar.
Känna reseglädje och inte bara resestress.

4 comments:

  1. Ja alltså vi åkte ju faktiskt till Stockholm med flyg en gång. Jag minns det så sjukt tydligt för att det typ aldrig hände. Flyg och hotell. Alltså värsta grejen. Tror brorsan var 2-3 år så 90/91 isch.

    Nu ska jag absolut inte skryta med att ha visat mina ungar världen, men jag har ändå gjort massor med resor med dem som varit lika mycket för deras skull som för min. Sen har de ofta hedrat släktens inneboende snålhetsdrag och kombinerats med besök hos folk vi känner och kan snylta boende hos. Men ändå, resan har varit för att jag vill göra något och för att barnen ska få se och göra saker. En kombination.

    Det behovet kan man lugnt säga att våra föräldrar saknat. Och det säger jag utan att egentligen lägga någon värdering i det. Det bara är. Jag kan ibland förundras över det inre lugnet över att känna att allt man vill är att dra till stugan och övertygelsen om att barnen bara får haka på och springa runt och roa sig bäst de vill.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jomen exakt. Jag minns också Stockholmsresan väldigt tydligt, och visst var det exotiskt för oss som barn, men inte för våra föräldrar... de hade ju båda varit där flera gånger förut.
      Och nä, deras brist på reslust är inget att klaga eller försöka ändra på, det är som det är. De är som de är. Och det finns frihet både i att acceptera det och att känna att man själv är lite annorlunda.

      Delete
  2. Nu får jag lite dåligt samvete för att vi är en sån familj. Men har också lite flygskam blandat med nyss köpt hus, så vi tänkte resa med tåg eller buss till kontinenten men då måste barnen bli större. När man bor här nere kan man faktiskt ta nattbuss eller tåg till Berlin liksom, då är det lättare att välja bort flyget.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buss är faktiskt billigt. Kan rekommendera att kombinera buss med tåg och färja.

      Delete

En bok

Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött av Sara Beischer.  Den låg lite väl länge på nattduksbordet innan jag vågade öppna den pga ...