Friday 10 November 2023

Allt som inte spelar roll

Jag har en ytlig bekant. Eller alltså, det är inte hon som är ytlig, det är vår bekantskap. Vi ses ibland. Jag har inget egentligt emot henne, hon är bara så.... fan jag vet inte.
Intensivt tråkig. 
Det lät inte snällt. 
Men okej såhär då. 
När vi hänger så går samtalen alltid ut på en av två saker:

a) Hennes vardag. Och det är inte det att jag tycker att hon borde ha en roligare vardag. Dom stenarna ligger tryggt i glashuset. Men varför älta det för mig? Det är scheman, hennes och sambons, det är träningar som krockar och det är vänner och föräldrar som inte förstår och visar hänsyn. Det är skärmtid och det är sena läggningar. Och jag vill bara avbryta henne och skrika: Jag veeeet! Jag har också en vardag! Jag vet hur det är. Sluta prata om du inte har någon poäng med här. Det räcker med mitt eget livspussel, jag behöver inte få en detaljerad beskrivning av ditt. För det är aldrig så att hon presenterar ett problem hon vill bolla eller något speciellt som hänt som hon kanske behvöver älta lite. Det är plain old vardag. Lika spännande som snabbmakaroner utan ketchup. 

b) Önskan om skvaller om gemensamma vänner. Låt mig säga detta, jag är inte den som är den när det gäller skvaller. Har du nåt juicy så do go ahead. Men grejen är hon aldrig nånsin har något själv, hon vill bara pumpa mig på information om gemensamma vänner som jag träffar eller hör av oftare än henne. Och det känns inte helt bra. I den mån jag tycker om att skvallra vill jag ju att det ska vara ömsesidigt på något sätt, man ger och tar.
Hon ger inte.
Vill bara ta.
Och hon är en mamma med begränsat socialt liv så visst, men hallå! jag då liksom? Det är ju inte så att jag är ute och flänger och har en massa skvallriga godbitar att strössla kring mig. Men det är idel frågor om vänners relationer, konflikter, separationer, och jag får stå och väga mina ord. Försöker att svara så undvikande och lite jag kan och byta samtalsämne. Vilket gör att vi hoppar tillbaka till punkt a) och jag nästan somnar. 

Jorå. Hon messade precis och frågade vad vid ska göra i helgen.
Därav denna harang. 
You're all very welcome. 

2 comments:

  1. Kanske dags att ta en paus från denna vän?

    Och om hon frågar om vänner, kanske du kan säga: Jag vet inte riktigt, du kan la ringa upp henne och kolla hur hon har det?

    Det är skillnad på att bry sig och bara vilja ha skvaller, liksom.

    ReplyDelete
  2. Åh, jag har/hade en sån kompis. No more😑
    Carina

    ReplyDelete

En bok

Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött av Sara Beischer.  Den låg lite väl länge på nattduksbordet innan jag vågade öppna den pga ...