Saturday 4 November 2023

Bor vi här eller?

Till slut ska den faktiskt ta slut, semestern. Men inte riktigt än.
Lillskruttan pekade på ett hörn av vår Airbnb en morgon och förslog att julgranen skulle passa bra där. När jag påminde henne om att vi inte ska fira jul i Ungern, att vi faktiskt inte bor i Budapest, så ryckte hon bara på axlarna som att "aja, vi får väl se.."

Idag har vi åkt spårvagn förbi paralamentsbyggnader och slott. Besökt en minnespark där en massa statyer från kommunismens dagar står samlade, som en kyrkogård över den tid som var. Mycket mäktigt. Även barnen var faktiskt väldigt nöjda med det besöket för det kryllade av sniglar och nyckelpigor i parken. 

Ikväll ska vi åka pariserhjul i skymningen. Imorgon ska barnen på dockteater med farmor och farfar och jag har bokat in en timmes massage under tiden. 

Vi har gjort massor men det har inte alls känns stressigt. Och trots dagligt umgänge med mina svärföräldrar är jag inte less på dem. inte på min man heller, frukostvanor till trots. Och barnen hänger med, de gnäller ibland såklart, som barn gör, men Budapest är välströsslat med lekparker och våra ryggsäckar välfyllda med juice och mackor och för det mesta är det glada miner. 

Vi är bra på att resa, det är vi faktiskt. 

3 comments:

  1. Härligt! När ni kommer hem tycker jag du ska läsa boken Dörren som utspelar sig i Budapest. https://www.minabibliotek.se/work/d%C3%B6rren?id=bb98bb5e-76c5-f6b5-3503-97d7baa70027&queryId=209fcb06-8f85-490f-b290-c1dc51dad2e0&resultIndex=1

    Tove

    ReplyDelete
  2. Så fint ni har det. Man blir sugen på att AirBnb-resa till något nytt ställe, vi som alltid åker till samma bara för att vi har ’eget’ boende.
    Lohe

    ReplyDelete
    Replies
    1. vi åker ju oftast också till samma ställe (Idaho) och det är ju liksom långt nog... men det här, att umgås med långväga släkt på ny mark, det var ett vinnande koncept.

      Delete

En bok

Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött av Sara Beischer.  Den låg lite väl länge på nattduksbordet innan jag vågade öppna den pga ...