Friday 3 November 2023

Till frukost

En av alla amerikanska ting jag aldrig kunnat ta till mig är deras frukostvanor. Och innan jag skriver vidare så
a) naturligtvis är det olika från person till person och familjer från olika delar av landet osv
b) nej, de flesta amerikaner äter inte donuts till frukost och även om de skulle göra det så tvivlar jag på att vit formfranska med marmelad eller en skål kalaspuffar är näringsmässigt jättemycket bättre. 

Men. Som svensk vill jag ha en relativt smaklös frukost. Fil, macka, ägg, gröt. Typ nåt sånt. Inte potatis. Och min frukost ska inte vara kryddad med vitlök, persilja, eller tabasco. Marmelad går bra, sylt också, men liksom inte vispgrädde. Det är inte logiskt, det är bara så det är enligt min rågfyllda ryggrad. Min man kan inte förstå att något som var gott till middag kan vara fel till frukost. 

Till vardags är det här aldrig någon sak i vårt äktenskap eller hushåll. Efter nästan 20 år tillsammans äter vi den frukost vi vill och det är inte mer med det. Men i det vardagsfria undantagstillstånd vi befinner oss nu gör sig dessa skillnader påminda. 

Som imorse när mannen går till bageriet tvärs över gatan och kommer tillbaka med frallor och chokladcroissanter. Sen gör han en omelett med diverse kryddor och ost och serverar på nybakad fralla.
Jag vill helst bara ha rostad fralla med ost. Men äter en bit omelett också då han nu stått och lagat. Barnen vill bara ha chokladcroissant men måste enligt sin far äta lite omelett först. 
Inte orimligt egentligen.
Men frukosten går från harmonisk till det motsatta i ett ögonblick. 
Att bara äta rostat bröd med ost är uteslutet. Chokladcroissanterna är framdukade och det är dem barnen vill åt.
I vägen står en välkryddad omelett.
Och bredvid står en smaklös svenne banan och rör i kaffet och tycker att inget av dessa ting hör hemma på ett frukostbord. 

4 comments:

  1. Älskar hur du skriver! Så fint gestaltat. Sluta aldrig tack.

    ReplyDelete
  2. Men alltså ja, hotellfrukost i all ära men jag äter exakt alltid en lite glorifierad version av exakt samma frukost som jag äter året runt. Måhända att pålägget är av en lite lyxigare modell, det kanske blir en surdegsfralla istället för limpan vi lyckats enas om är god, och kanske mer skurna grönsaker. Men alltså omeletter, korv och bacon göra sig icke besvär på min tallrik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samma, ääälskar svensk hotellfrukost, men egentligen är det ju bara för att nån annan skivat gurkan och paprikan och stoppat små gulliga skedar i marmeladen och pytsat upp keson i en liten skål och och och, sen sitter jag också där med kaffe, ostmacka, kanske lite melon och så torkad banan i filen (hepp hepp! liksom) men skulle aldrig drömma om att stå och grädda mig en våffla eller äta potatis och varma tomater.

      Delete

En bok

Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött av Sara Beischer.  Den låg lite väl länge på nattduksbordet innan jag vågade öppna den pga ...