Friday 17 November 2023

Jag kliver upp och jag kommer ut

Jag ställer väckarklocksfunktionen på mobilen på nånstans runt 06:00 nästa alla dagar i veckan. Ja, på helgen också. Och imorse, när jag satt i morgonrock (eller godmorgon-rock som lillskruttan säger) slog det mig plöstligt som en blixt från mörk morgonhimmel
Jag är kanske en morgonmänniska?!

Det låter kanske för er som att en man skulle stå med fjäderboa, sjunga schlager, swipa höger på Grindr och plötsligt slås av tanken att han kanske gillar killar... 
Liksom Nähä...det tror du inte? Kom du på det nu?

Men jag tycker inte om tanken på att vara morgonmänniska för jag tänker att morgonmänniskor är såna som löser korsord, gillar att konditionsträna, och är allmänt humorlösa och osköna. Som en skiva husman utan smör. 

Jag spelar mycket Wordfeud och jag gillar konditionsträning. 
Jag jagar poäng på Duolingo också och lägger mig gärna tidigt med en bok.

Herregud.

OCH jag ställer väckaren på tidigt när jag inte ens egentligen behöver för jag tycker det är mysigt att vara uppe ensam med en kopp kaffe och mina tankar!!

Herregud. 

Men jag tycker ju att jag har humor!

Det här är egentligen inget nytt. Jag fattar det. Men jag har bara aldrig erkänt det för mig själv såhär förrut. Men det är sant. Jag ser det. Jag måste lära mig acceptera det här och bottna i det. 

Jag heter Åsa och jag är en morgonmänniska. 

7 comments:

  1. Hej Åsa. Jag heter Tove och jag är en nattuggla, men har egentligen inte svårt för att gå upp rätt tidigt på morgonen.

    ReplyDelete
  2. Hej, jag heter Carina. Jag brukade vara en nattuggla, men sen skaffade jag hund...🙄

    ReplyDelete
  3. Hej Åsa. Jag är som du. Är cool, har humor men lägger mig tidigt och är…

    Är…

    Är en… morgonmänniska.

    Exakt samma reflektion här, någon gång under senaste halvåret. Fan så fint det är att vara uppe först. Särskilt på helger.

    Lohe

    ReplyDelete
  4. Hej Åsa! Jag spelar mycket wordfeud och löser periodvis korsord. Jag gillar inte konditionsträning och kan absolut uppfattas som oskön ibland, för jag är ingen people pleaser. Min man skrattar åt mig om jag kallar mig morgonpigg men jag är utan tvekan en morgonmänniska som gärna lägger sig tidigt och går upp tidigt, vardag som helg.
    Min bild av morgonmänniskor spänner över ett bredare spektra, från små barn som vaknar och vill leka i ottan till pensionärer som är uppe ohemult tidigt och hinner med massor under förmiddagen, men som sedan tar en tupplur och slappar efter lunch.
    Blir nyfiken på din bild av hur nattuglor är?

    ReplyDelete
  5. Hej på er.
    Fint att ni är här, oavsett tid på dygnet.
    Och för att svara på frågan om min syn på nattugglor.. tja, jag tänker nog att nattugglor är mer kreativa. Kanske inte generellt, men att det är något visst mer just det där att sitta uppe sent i sin ateljé och förlora sig i sitt skapande och plötsligt är klockan 3 på morgonen men det finns liksom inget tid och rum när kreativiteten slår till... bla bla, men alltså inte vet jag, det här är bara fördommar och hittepå för jag har ju svårt att vara uppe efter 22.
    Men typ såhär, man mera rååååkar vara uppe sent för man är så himla fri och careless. Medans man antingen ställer alarm för att kliva upp i ottan eller vaknar av sig själv innan solen går upp, och inget av det käns särskilt gansta'.

    ReplyDelete
  6. Jag har alltid tänkt mig som en typisk kvällsmänniska, kreativa flow mitt i natten osv. Sen fick jag barn och ba jo men jag kanske är lite morgonmänniska ändå. Men nu när barnen börjat sova längre, särskilt den yngsta så sover vi till 9 varje dag. Men jag går ändå och lägger mig hitom 23. Jag är liksom bara trött. Men det kanske är årstiden också ä.

    ReplyDelete

En bok

Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött av Sara Beischer.  Den låg lite väl länge på nattduksbordet innan jag vågade öppna den pga ...