Wednesday 13 December 2023

Nissar

Ni som har barn som fortfarande tror, vet vad jag pratar om. Nissedörrar och nissar som kommer på natten och busar eller lämnar presenter. Fenomenet är, precis som så mycket annat, relativt nytt i Sverige och importerat från USA. Eller ja, det vet jag väl iofs inte helt säkert. Men där har man länge kört med Elf on the Shelf, vilket är typ samma sak, fast älven/nissen är en riktig liten docka som får liv när barnen sover, busar och har sig, och sedan finns på någon helt annan plats i hemmet när de vaknar. 

Vi har en nissedörr och jag måste följdaktligen försöka komma ihåg att fixa något varje kväll. Jag har medvetet lagt ambitionsnivån ganska lågt. Nissen skriver ett litet brev, lämnar en knäck ibland, gör nåt litet bus ibland (typ tappar sina skor i O'boyen eller tjuvar en pepparkaka). Tack och lov för Facebook där man kan få inspiration på grejer han kan hitta på när fantasin tryter. 

Igår såg jag en kul grej som jag stal rakt av. Skrev ett brev som började med Obs, läs inte högt så att någon vuxen kan höra... och sen gick det ut på att brevet var skrivet med magiskt bläck som bara barn kan se. Gulligt, barnen tyckte det var superkul. 

De tror fortfarande på tomten båda två. Jag tänker att nästa jul kanske Storskruttan fattat grejen men spelar med för lillasysters skull? Uppskattar mycket att ingen i hennes klass verkat försöka pajja magin ännu. Man har så kort tid på sig att vara barn ändå liksom. 

1 comment:

  1. Vi köpte en nissedörr för några år sen men jag tyckte att den var ful och att orken inte fanns så den har fått ligga i sin låda. I år hittade jag massa små fina pynt på en affär som piffade upp den lite och bestämde att den iallafall kan få vara dekoration på en liten yta i hallen som passade bra. Har en fin nissefamilj som fick sätta sig på bänken utanför med sin bebis, inköpta på en julmarknad i Värmdö när Elvira var bebis. Så just nu är nissefamiljen fullt upptagna med att vara småbarnsfamilj så de har ingen tid för bus. Ett enkelt bus jag kan bidra med är rymmande klädgubbar. Våra barn fick göra klädgubbar varje dag och la dem i vårt kombinerade kök och vardagsrum. Jag började busa med klädgubbarna, lät dem rymma ner för trappan, satte dem att äta frukost vid köket osv, det mycket roligt. Tipset är alltså att nissen gör detta kvällen innan 😁

    ReplyDelete

En bok

Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött av Sara Beischer.  Den låg lite väl länge på nattduksbordet innan jag vågade öppna den pga ...