Monday 15 January 2024

Jag och höjdskräcken

Jag är inte bara morgonmänniska, jag har höjdskräck också. 
För nåt år sen betalade jag för Disney+ bara för att kunna se Free solo. Det var en helt fruktansvärt spännande upplevelse att se den. Naturligtvis visste jag ju att han klarade sig, annars hade jag aldrig i livet sett den. Men jag var ändå genomsvettig efter båda passen. Alltså jag pallade inte att se hela på en gång utan fick dela upp den i två sittningar. 

Nu finns en kortfilm på SVT play som heter Hopptornet. Den går ut på att filma personer som törs eller inte törs hoppa från ett 10 meters hopptorn, ner i en bassäng. 
Det är hela filmen. 
Folk som står i badkläder och gruvar sig.

I de flesta klipp ser man inte ens bassängen. Som tittare vet man egentligen inte om bassängen verkligen är 10 meter ner eller om de står på en plattform 2 cm från marken. 
Men det spelar ingen roll, för det är ju det där mänskliga som är viktigt.
Hur man bestämmer sig i huvudet men kroppen sedan ändå fegar ur.

Det var helt otroligt fascinerande och superspännande att se den.
För en sån som mig. 

1 comment:

  1. Måste tipsa om Molly Carlson på youtube om du inte sett hennes videos. Hon är high diver, skitcoola grejer gör hon men åååh så läskigt.

    Tips två om du inte testat är plankan med VR glasögon. Helt ofarligt fysiskt men en rejäl utmaning psykiskt som höjdrädd!

    ReplyDelete

En bok

Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött av Sara Beischer.  Den låg lite väl länge på nattduksbordet innan jag vågade öppna den pga ...