Thursday 15 February 2024

Tiderna

07:00
Finns det ännu tid kvar. Kaffe kvar. Jag kan sitta vid köksbordet en stund till. Har svarat på de mail som kräver det. Planerat dagen.
Tänk de som sover ännu. 

07:30
Tiden har tappat fotfästet och slirar fram över urtavlan. Är frukosten klar? På bordet. I magen. Vem är inte ens vaken ännu? Vad är klockan har vi bråttom än?

07:45
Nu har vi bråttom. Tänder och hår ska borstas. Strumpor vara sköna och inte för hårda, för lösa, för osköna i hälen. Vad är det på idrotten idag?
Tänk de som ser på nyhetsmorgon nu. 
Som kanske redan vet saker jag inte får veta förrän om en timme.

16:00 
Det börjar bli dags att planera hemfärd. Måste jag stanna och handla? SMS. Vem gör vad och hämtar vem? Att folk på allvar tror att man kan ha möten mellan 16-17. Kan andra människor det? 

17:00
Alla hemma. Blöta strumpor och mjölkfläckiga tröjor. Packa upp gympapåsen. Vem har träning? Äta nu eller sen? Det blir bra med nudlar. 

20:00
Är det någon som ska duscha som inte gjort det ännu? Någon som behöver en filtallrik innan läggdags. Det börjar bli just det. Dags. Tänk folk som ser på TV nu. 

21:00
Barnen sover. Eller så gör de inte det och jag är stressad för att de inte gör det. Stress smittar. Sov nu. Jag måste hänga en tvätt. 


3 comments:

  1. Så träffsäkert och snyggt skrivet! Mycket likt mitt liv.

    ReplyDelete
  2. Det där känner man igen. Numera är det typ så här:
    06:15: Väckaren ringer, stiga upp, dra på sig gymkläder och låta äldsta barnet släppa av en på gymet innan hon kör vidare mot sitt jobb. 10 min tar det från säng till bil. Max 15.
    16:25: Samma barn hämtar upp mig på jobbet efter hon slutat
    17:00-20:30: Någon form av VM i logistik. Vem ska var, vem kör vem, har alla med körkort som behöver bil en bil att tillgå och i vems jackficka finns nycklarna. Mat äts av den som behöver det när den behöver det och är hemma. Typ så.
    20:30: Jag trött, barn pigga. Ligger i soffan och svarar på frågor medans de funderar på allt ifrån att baka kladdkakor till att laga en extra middag till deras omättliga tonårsmagar. Jag lägger mig sen före tre av fyra barn (och nej det är inte yngsta som tvingas isäng, det är äldsta som ska upp med mig).

    ReplyDelete
  3. Haha, ja jösses. Livet med barn, det där minns man ju. Nu är det vakna när jag vill, ut med hunden, äta frukost och lösa korsord. Jobba en stund, ut med hunden igen. Umgås med vänner, sitta och glo, lyssna på musik, sticka.

    ReplyDelete

En bok

Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött av Sara Beischer.  Den låg lite väl länge på nattduksbordet innan jag vågade öppna den pga ...